8 tips til at arbejde hjemmefra

lifework2

Da jeg skrev indlægget om den gode hjemmearbejdsplads lovede jeg, at følge op med mine tips til hvordan man er effektiv og undgår at blive verdensmester i overspringshandlinger, når man arbejder hjemmefra (eller studerer).

De er nu sammenfattet nedenfor og jeg tænker, at mange af dem også er relevante for de af jer, der administrerer jeres egen arbejdstid i en eller anden udstrækning også selvom det ikke er hjemmefra.

Tilføj meget gerne jeres egne tips og erfaringer i kommentarfeltet :)

lifework5

  • Godt fra start. Jeg starter hver dag med at rede sengen (sengetæppe, puder og hele pivtøjet), på den måde er man i gang, og har allerede løst en opgave (omend lille). Og så er sengen også ‘lukket’, så man ikke lige fristes til at hoppe tilbage under dynerne ;)
  • Prioritér. På mine kontordage (jeg har også en del dage ud af huset) starter jeg med at lave en kort to-do-liste. 3-5 punkter i prioriteret rækkefølge er tilstrækkeligt og realistisk. Det er de ting, jeg skal nå i løbet af dagen. Hvis man har for lange to-do-lister, bliver man nemt overvældet og har en tendens til at tage de letteste/mindst vigtige ting først, blot for at kunne krydse noget af.
  • Mødetid. Jeg har en tid jeg ‘møder’ på arbejde (kl. 8.30) og inden da skal jeg have været i bad, lagt makeup, evt. været til træning, gået med hunden og så videre. Akkurat som dengang jeg skulle møde på et normalt arbejde.
  • Hav en bagkant og deadlines. Hvad end man arbejder for sig selv eller studerer, er det en klassiker, at man udskyder opgaver til aften eller weekend, fordi man jo alligevel ikke har faste arbejdstider. Med det resultat, at man aldrig rigtigt har fri og altid har dårlig samvittighed. Jeg har fundet ud af, at det virkelig hjælper mig (og gør mig effektiv i løbet af dagen) at have en bagkant. For jeg vil som udgangspunkt gerne holde fri om aftenen og i weekenden. Derfor har jeg en regel om, at jeg skal lukke og slukke på hjemmekontoret senest kl. 19.00 på hverdage og skal holde helt fri om lørdagen og også helst søndagen. Og at jeg skal have nået mine ting inden da.
  • En ting ad gangen. Jeg kender ganske få mennesker, der reelt formår at multi-taske. Og selv de der gør, er de stadig mere effektive, hvis de laver en ting ad gangen. På samme måde kan det også være en god idé at samle opgaver der er ens.
  • Mail-tider. Jeg kan være slem til liiiige at tjekke min mail i tide og utide dagen igennem. Og liiige svare på de mails, der tikker ind løbende. Og efterfølgende kigge tilbage på en dag, hvor jeg ikke har nået andet end at passe mailen. Selvfølgelig skal mails besvare og som tommelfingerregel vil jeg gerne gøre det indenfor 24 timer. Men i tråd med punktet ovenfor, er det ikke effektivt at sidde og svare på mails løbende, mens man laver noget andet. I stedet prøver jeg at nøjes med at tjekke og svare på mails 2 gange om dagen. Morgen og eftermiddag. Har man brug for mere, er det selvølgelig bare det man gør, tricket er blot at gøre det på faste tidspunkter i stedet for hele tiden.
  • Undgå ‘burkuller’. Når man ikke skal transportere sig selv på arbejde, kan det af og til være lidt svært rigtigt at føle, at man er i gang. Eller man kan slet og ret få lidt ‘burkuller’ af kun at være i de samme omgivelser i løbet af dagen. Det løser lidt sig selv, når man som jeg har en hund, der skal luftes, men er det ikke tilfældet, kan det varmt anbefales at gå en lille tur om morgenen eller til frokost. Er den tanke helt fjern, så hjælper det ofte hvis turen har et formål: Køb en kop kaffe, en buket blomster eller køb ind til aftensmaden. Det er selvfølgelig ikke meningen, at det skal blive til en serie af overspringshandlinger, men blot modsvare den tid andre bruger på at komme til/fra arbejde.
  • Udnyt mulighederne. Når man er blevet dygtig til rutinerne, skal man også nyde og udnytte den fleksibilitet, der hører med til at arbejde hjemmefra/være selvstændig en gang imellem. At man kan nå en vask og måske handle i ‘frokostpausen’, at man kan sidde og arbejde i sofaen i nattøj med et tæppe, hvis man har en off-dag eller tage på museum en torsdag formiddag og have en udstilling stort set for sig selv. Og at man nærmest kan arbejde hvor som helst. Men først når man er blevet god til rutinerne ;) Jeg gjorde det lidt i omvendt rækkefølge dengang jeg studerede og var én lang overspringshandling. Og selvom det lyder dejligt, så havde jeg også konstant dårlig samvittighed. I dag er jeg ret nøjeregnende med stort set altid at overholde mine kontortider (og lidt til i form af en del søndage og et par aftener hist og her), så nu er der plads til at bryde rammerne en gang imellem som en rar luksus og forandring.

lifework1

 

Skriv en kommentar

18 Kommentarer

  1. Super dejligt indlæg! Afslutter 3.g til sommer, og derfor går jeg snart på læseferie. Så er det rart med lidt tips til strukturering! :)

    1. SÅ dejligt hvis det kan bruges Julie og pøj pøj med både læsning og eksamen :) Klem Emily

  2. Jeg er dybt imponeret. Alt de du nævner er mine svageste punkter.. Ved du hvilken type du er i MBTI (myers briggs) eller emnegrammet? Jeg bilder mig selv ind, at det også handler om personlighedstyper.. ;)

    1. Nej har aldrig fået taget sådanne tests, men får lidt lyst til det nu. Men kan fortælle at jeg var STIK modsat mht at få noget fra hånden/prioritere og verdensmester i overspringshandlinger x 1000 både i gymnasiet og mens jeg læste, så tror mere det handler om øvelse og disciplin for mit vedkommende. Og at have fundet glæden ved at blive færdig til tiden og have fri/undgå dårlig samvittighed :) Klem Emily

  3. Jeg synes det kan være supersvært når man har et forholdsvist kreativt arbejde. Mit job er jo at tegne striber, og selvom jeg altid har en laaaaang liste med ideer til tegninger, så er der bare dage hvor de ikke vil som jeg vil, og aldrig bliver sjove. Til gengæld, så kan jeg nemt få de samme ideer til at blive sjove kl. 22 en lørdag aften. Jeg sørger som regel altid for at være langt foran i forhold til deadlines, og så laver jeg enten regnskab, besvarer mails eller andet ‘administrativt’ de dage tegningerne ikke fungerer, eller også så holder jeg en fridag.
    Som hovedregel arbejder jeg også på bestemte tidspunkter, som regel fra 7-16, men har fundet ud af, at hvor end jeg gerne ville (jeg har det bedst med at være top-organiseret, så derfor er sådan noget krativt noget i virkeligheden helt forkert til mig), så har jeg bare fundet ud af, at helt stramme rammer ikke fungerer hos mig.

    Til gengæld, så er jeg helt med på vognen med korte to-do lister. Jeg får lavet meget mere når jeg begynder dagen med 3-4 punkter på listen, end hvis jeg har 12 punkter på listen. Hvis der er 12 punkter, så får jeg som regel lavet 3-4 stykker af dem, og hvis der er 3-4 stykker, så når jeg nemt 8-9 ting der ikke stod på listen. Aner virkelig ikke hvorfor det er sådan.

    1. Dét kender jeg godt. Nogle dage er bare mere produktive og/eller kreative end andre og det er jo helt fint. Og jeg har også mange dage, hvor det ikke passer helt i kasser, men ligesom dig kan jeg godt lide at der er styr på det, så det er rart at der er lidt rammer og struktur som udgangspunkt :)

      Helt, helt enig med listerne, det er altså ret skægt ;)
      Kram Emily

    1. Av den har et par år på bagen, så bliver lidt i tvivl (køber mange to-do-lister nemlig ;))… Men er ret sikker på at jeg har fundet den på Etsy :) Klem E

  4. Jeg lytter til dine og de andres tips og råd, da jeg netop har skiftet job og fremover primært vil arbejde hjemmefra. Især det med mødetid, bagkant og mailtider ser jeg nøje på :-)

  5. Super gode tips til hjemmearbejdsdagene :-)

    Noget helt andet – er du glad for dit lille Nikon 1 kamera? Er der noget du savner at det kan og er det nemt nok at få overført billeder til telefonen? Har længe overvejet at købe det, fordi det fylder så lidt og (forhåbentlig) kan tage bedre billeder end iPhone på rejsen mm.

    Jo, og så har jeg set det i sølv på din Instagram – har du begge? :-)

    P.S dine fotoskoleindlæg er mega gode. Flere af dem kunne være så fedt :-)

    1. Ja, det er bl.a. det jeg bruger. Det er et Nikon J1. I kan læse mere hvis I søger på ‘Fotoskole’ i søgefeltet i menubaren :)