Ugens Udfordring – Sådan gik det med at træne igen

I sidste uge glemte jeg alt om at komme med en update på forrige uges udfordring – den med at komme op på træningshesten igen. Det går selvfølgelig ikke an, så her kommer den. Og måske mere aktuel end nogensinde, for det lykkedes mig at blive lige vel magelig (igen) i påskeferien. Jo, jo jeg var på skiferie og det tæller nok også lidt, men dagene op til var der ikke meget aktivitet over pånær en enlig løbetur, hvis jeg nu skal være ærlig. Og kunne faktisk mærke på ski, at jeg ikke var i topform. Min stamina og styrke var ikke god nok, noget der især kom til udtryk på krævende off piste-ture. Så det er om ikke andet god motivation for at komme ordentligt i gang inden den står på næste omgang surf, der er noget af det hårdeste.

Men ugen inden, den med udfordringen, der var jeg god og fik holdt min plan der involverede 2 x fitness på hold, 2 x løbeture, 2 x hviledage og en dag med noget skæg bevægelse. Ok, sidstnævnte blev bare en meget lang tur inkl. masser af boldkast og løben-om-kap med hundedyret, men alt i alt en fin start, der høstede klap på skulderen fra mig selv og velvære i kroppen.

Og jeg fik bekræftet, at det med at have skemalagt træningen, have aftaler med veninder og ikke mindst at have lagt træningstøj og taske frem virker for mig. Især en morgen hvor jeg sov over mig og vågnede 2 minutter efter jeg skulle være gået. Dér var lysten til at sove videre enorm, men da jeg vidste at der stod to piger og ‘ventede’ på mig + at tøjet lå klar til at hoppe i, så kom jeg alligevel op og afsted. Og jo, jeg kom for sent og gik glip af lidt af timen, men fik trods alt trænet mere end hvis jeg bare havde sovet videre.

Lidt krøllet og ikke helt vågen kl. 06.30 i elevatoren. Og ja, jeg har en uskik med altid at tage elevatoren ned. Tager til gengæld altid trappen op.

Hvordan gik det hos jer? Og er I klar på at fortsætte?

Jeg er og har været afsted på hold i morges og booket til til yin yoga i morgen (som en lille aktivitet på hviledagen) og stram op på hold i fitness på fredag. Og så bliver det endnu en hviledag lørdag og så en løbetur med Penny søndag.

Kunne læse at I er mange, der måske også kommer til nærmest at træne for meget, for derefter at løbe lidt sur i det, så jeg prøver (om ikke andet her i opstarten) at værne mindst lige så meget om hviledagene, som om selve træningen.

Min plan og succeskriterie for nu er at komme afsted på mit yndlingsmorgenhold i fitness 2 gange om ugen, løbe 2 gange om ugen og så evt. også tage et roligt yogahold (hatha eller yin) en gang om ugen. Altså ud over al den ‘gratis’ bevægelse som trapper, cykeltur og gåture med hunden. Det lyder helt bestemt af en del, men i forhold til hvor jeg kom fra (træning hver dag og kun 1 ugentlig hviledag) er det et mere afdæmpet program, som jeg tror på at jeg kan holde og så evt. kan trappe op, hvis jeg har lyst.

Jeg er spændt på at høre, hvordan det gik jer og ikke mindst hvad jeres plan er for at fortsætte?

Husk at have et realistisk succeskriterie ♥ Det er langt bedre at komme afsted 1 gang pr. uge kontinuerligt + supplere med raske gåture et par gange om ugen og få succes med det, end at løbe panden mod muren efter 14 dage og give op.

(Visited 2.665 times, 1 visits today)

Skriv en kommentar

10 Kommentarer

    1. Det varierer, men mellem 5 og 15 km, når jeg er i god løbeform. Det er jeg ikke for tiden, så der er det ca. 5-7 km pr. gang :)

  1. Jeg faldt også af på den i påsken, kom afsted én gang. Denne uge har jeg været afsted i fitness to gange. Målet er tre gange pr uge, så jeg må afsted i morgen. Med det gode vejr i dag var det meget hyggeligere at gå en lang tur, men nu får dit indlæg her mig til at overveje, om jeg skulle gå over til 2x træning, 2x løb i stedet.. :-)

    1. Dét synes jeg da lyder som en god plan. Og en rask gåtur er jo også god bevægelse :) I går følte jeg slet ikke selv for løbeturen og gik i stedet en lang tur med hunden i det fine vejr. Endte med at være afsted i 2,5 time, så det tæller nok også alligevel :) Kram