1 dag 4 grønne måltider

Selvom jeg langfra er vegetar, så har jeg som regel flere kødfri dage om ugen. Både af hensyn til miljø og dyrevelfærd, men bestemt også fordi det fungerer rigtig godt for mig på sundhedskontoen. Jeg synes, jeg oplever at min fordøjelse har gavn af de små pauser fra kød, ligesom mit generelle energiniveau og min vitalitetsfølelse nyder godt af det. De sidste ting nok egentlig mest fordi jeg får et øget fokus på at lave hjemmelavet mad med masser af grøntsager, frugt, fuldkorn og så lidt nødder, kerner, æg og ost.

I dette indlæg har jeg samlet hvordan en (god) dag med vegetariske måltider, kan se ud hjemme hos mig.

ENGLISH RECAP: Even though I’m not a vegetarian I do have many meat free days in a week. Below I’ve collected what a day of green eating in my house might look like. 

Yoghurt med hjemmelavet boghvedegranola (efter denne opskrift), friske bær, mandler og bipollen. Hertil et blødkogt æg og en kop kaffe.

Masser af energi til dagen og også til øjnene. Måske det er fjollet, men jeg bliver så glad, når min mad er pæn :)

En kæmpe ‘regnbuesalat’ til frokost. Denne her bestod af ruccola, tomater, dampet  broccoli, ovnstegte søde kartofler og gulerødder, belugalinser, fersken, granatæblekerner, hummus, pesto, usaltede pistacienødder og hørfrøknækbrød.

De friske grøntsager og frugten varierer jeg ofte og så kommer der forskellige slags ‘topping’ på. Af og til nødder eller kerner og af og til ost som feta eller bøffelmozzarella.

Typisk laver jeg en stor portion hummus, pesto, ovnstegte og/eller dampede grøntsager og kogte linser, boghvedekerner eller brune ris i weekenden og så supplerer jeg op med de friske ting om morgenen, når jeg ‘smører’ min madpakke eller lige inden jeg skal spise frokost, hvis jeg er hjemme den dag. Hvis jeg er alene om aftenen, så kunne det også typisk være en variation af dette, jeg fik til aftensmad.

De her ‘tyrkiske æg’ er et hit både til brunch i weekenden (kan portionsanrettes eller skæres i ‘slices’ til en brunchbuffet), men bliver oftest spist som hurtig, nem og lækker aftensmad herhjemme.

Det er egentlig bare spejlæg med chiliflager og masser af krydderurter (her persille, koriander og dild) på tyrkiske fladbrød (kan købes hos mange grønthandlere og tilmed i Irma).

Det der virkelig gør dem lækre er dressingen, der til 2 pers. blot er 4 spsk græsk/tyrkisk yoghurt (helst 10%) rørt med 1/2 tsk. havsalt. Sæt det til side, mens resten laves og 1-2-3 så ændrer yoghurten helt karakter og bliver den lækreste dressing. Så simpelt, men smager rigtig dejligt.

Sidst en salat der også kunne være en frokost eller et aftensmåltid i sig selv (eller lækkert grilltilbehør til bøffen eller pølserne), men som denne dag agerede supplement til aftensmaden. Det er mere eller mindre en salat af rester fra køleskabet, men den fungerede rigtig dejligt, så den får også lov at være med her.

Det er kogte, afkølede boghvedekerner, friske babyspinatblade, stegte søde kartofler, mangotern, stegt haloumi (græsk ost, endnu bedre grillet) og ristede græskarkerner. Det hele dryppet med citronsaft og god olivenolie.

Velbekomme :)

(Visited 7.005 times, 156 visits today)

Skriv en kommentar

24 Kommentarer

  1. Wow, hvor ser det hele godt ud. Jeg er i øjeblikket i fuld gang med at få mere grønt ind i hverdagen, så dette var lige, hvad jeg skulle bruge. Tak smukke Emily!

  2. Det see top-lækkert ud!! Jeg er flere gange tidligere vendt tilbage til dit indlæg om frokost, som minder om ovenstående…men hvordan har du det med dig på arbejde. Har du 7 forskellige små bøtter eller?? :)

    1. Som regel 2 bøtter (man kan evt. lave ‘skillevægge’ med bagepapir, men det gider jeg sjældent) og så prøver jeg at lade være med at ryste det for meget på vej til arbejde :) Og hvis det bliver lidt blandet er det også helt ok :)

  3. Uha hvor ser det hele bare lækkert ud (helt farligt at læse det her indlæg til aftensmads tid…) :) Må hellere prøve sådan en regnbuesalat en dag, har nemlig længe manglet inspiration til salaterne :)

  4. Hold nu op det ser lækkert ud!! Tror jeg skal have indført kødfri dage et par gange om ugen også :-)

  5. Hvor er det fedt du er så bevidst om din kost, og sikke dejlige billeder :)
    Tror at der er mange der kører i samme mad-spor med havregryn/rugbrød//frikadeller/hakkebøf, herunder mig selv for bare et par år siden. Nu spiser jeg selv (for det meste) efter LCHF principperne, altså ud med forarbejdede kulhydrater og sukker, og forarbejdet mad i det hele taget, og ind med masser af grøntsager, æg, kokosmælk og smør. Derudover er jeg blevet meget bevidst omkring Low Human Intervention foods, og undgår altså mad der er lavet på en fabrik, derefter tilsat uskønne e-numre og hældt på glas. Synes det er så ærgerligt at madproducenter er kommet så langt væk fra det naturlige udgangspunkt, men der må være stor efterspørgsel på markedet.

    Hurra for økologi og madbevidste mennesker :)

  6. Det her indlæg er FANTASTISK! Jeg bliver så inspireret til at lave lækker, farverig mad :-) Tak! God sommer.