Skiferieplanlægning. Endelig!

Kurt på sin allerførste ‘skitur’, da han var 5 måneder gammel.

Nu er det nuuuuuu! Eller lige om lidt i alle tilfælde. Sæsonen starter så småt nu (Nikolaj skal allerede af sted i næste uge, den skurk) og selvom vi først skal på skiferie til Norge med DFDS sammen til januar, så er det ikke et sekund for tidligt at begynde at planlægge. Eller glæde sig for den sags skyld. Hvis altså I spørger mig.

Skisavnet er ekstra stort nu, hvor vi (som stort set alle andre) slet ikke var afsted sidste sæson og når det samtidig bliver Kurts første ægte møde med bjerge og ski, så er det altså sådan, at jeg næsten går og tæller dage til vi skal afsted.

Jeg har dog gjort mig selv den – i denne sammenhæng – bjørnetjeneste, at blive gravid i mellemtiden. Så der bliver nok ikke meget skiløb for mit vedkommende, men det skal altså ikke forhindre mig i at glæde mig.

For måske jeg ikke selv skal have planker under fødderne (jeg er ret højgravid til den tid), men glæder mig til at se Kurt og Nikolaj slå sig løs. Og til at spise vafler og drikke varm kakao med dem. Og hygge i hytten. Og bygge snemænd og kælke. Når man har en så lille størrelse med på ski for første gang, så handler det alligevel om ret meget andet end selve skiløbet. Ført og fremmest skal vi smitte ham med sneglæde og det gør vi bedst gennem masser af leg og hyggelige oplevelser, tænker jeg.

Barnefaderen (der for de uindviede i sin storhedstid var en af Danmarks bedste skiløbere indenfor flere discipliner) er selvklart i gang med at researche på alt fra udstyr til den bedste måde at motivere miniskiløbere, så hvis I er nogen derude, der også skal have en lille en på ski for første gang, så er jeg sikker på, at jeg godt kan lokke ham til at medforfatte et blogindlæg eller to. Hvis det har jeres interesse altså?

Og har I allerede gjort jer gode skierfaringer med små typer, så må I også mægtigt gerne dele ♥

De seneste år har mine rejsevaner ændret sig meget. Vi har især udforsket det nære. Både Danmark, men i særdeleshed også vores skandinaviske og europæiske naboer (og næsten naboer). Jeg har helt klart en præference for at rejse med bil (eller autocamper) har jeg fundet ud af. Gerne kombineret med færge, for at gøre turen så bekvem som muligt. Især når man har en lille passager med. Og i skrivende stund er vi så således ved at planlægge en lille skitur til Norge i det nye år med DFDS.

Jeg er SÅ uendeligt spændt på at se Kurt på ski. Han ELSKER alt med fart og især ned ad bakke. At kælke og køre med sin far på skateboard blandt andet. Og alle slags rutchebaner i almindelighed og at køre ned ad bakke på løbecykel i særdeleshed, så hvis vi kan få vist ham, at det er det, skiløb handler om, så tror jeg han lynhurtigt bliver hooked. Men nu får vi se.

Vi havde jo den mest eventyrlige campingsommerferie i Norge forrige år og jeg ser sådan frem til et snartligt vintergensyn. Vafler og varm kakao, snemænd, kælketure, hytteliv, familietid i pyjamas foran pejsen og ture på ski i den glitrende, frostklare luft. Ah!

Ja, ja man er jo også lidt ‘træl på tur’ (som en fra min mødregruppe, så smukt formulerede det for nylig), når man rejser med små størrelser, men jeg har vel lov at drømme og have lidt glansbilleder og store forventninger i hovedet.

Denne gang har vi dog lært lektien og tager færgen til Oslo, så vi kan få den bedste start på skiferien og blot et par timers kørsel foran os til destinationen. Jeg forstår ærlig talt ikke helt, hvordan vi lykkedes med at køre fra Danmark og tværs over Norge (vi nåede helt til Stryn, der ligger 13 timers kørsel fra København, hvis man kører direkte vel at mærke) med en 1-årig. Det gik jo, og noget af idéen med at være i autocamper er jo også at selve rejsen mellem a og b, er mindst lige så vigtig som slutmålet. Men denne gang tænker vi, at gøre det lidt nemmere for os selv og ‘tyvstarte’ med transport à la færge, hvor vi kan hygge os, spise god mad og ikke mindst sove os igennem broderparten af rejsen. Og så ankomme i Oslo næste morgen og være fremme ved skidestinationen til frokost. Perfekt.

Vi gjorde det samme, da vi holdt juleferie og nytår i Norge for to år siden. Tog færgen, hyggede og spiste med vores venner på overfarten, fik en god nats søvn i egen kahyt og så var vi fremme. Veludhvilede og klar til løjperne. Og det var så smidigt og nemt fremfor at køre hele vejen. Hvilket vægter endnu mere nu, hvor vi har en mini-rejsemakker med, tænker jeg.

Vi planlægger at booke en DFDS pakkerejse med transport og hytte. Der findes mulighed for pakkerejser med hytte eller hotel til en lang række populære skisportssteder. Læs mere om skiferie med DFDS her.

(Visited 2.221 times, 4 visits today)

Skriv en kommentar

10 Kommentarer

1. Hvad med både en 2-årig, 4-årig og 37-årig med for første gang?? :D Min stakkels mand, der elsker sne og ski, har giftet sig med én der aldrig har prøvet det før. Vafler, varm kakao og snemænd – det kan jeg forholde mig til, men resten bliver helt nyt for 3/4 af familien :) Så krydser fingre for et par lærerige indlæg ;)

2. Vi når ikke en skitur, men jeg har en drøm om en forårstur med Oslo-båden og 2 små børn (hhv 3 år og et par måneder).
    Så når du når dertil, kunne jeg godt ønske mig et par ord om, hvilken kahyt man skal vælge, hvis man både vil have plads til børneopredninger og mulighed for at voksenhygge om aftenen og sådan 🙌

3. Mine tvillingdrenge var 2 år og 2 mdr da vi tog til Hemsedalen 1. gang.
    Færgen var fantastisk, mange tilbud til børn, legeland, svømmehal og børnevenlig buffet, de elskede det og vi tog til Hemsedalen mange gange, da de var små.
    Ang ski, så havde vi en skisele med, hvilket fungerede godt, de stod ikke så meget, men fik snuset til det og havde en god oplevelse. Da de var 4 år kunne de selv tage tallerkenliften og de var så stolte❤️
    Rigtig god tur, jeg er sikker på det bliver en skøn tur.

4. Vi skal afsted med vores pige, som bliver 1 1/2 til januar og hendes granfætter, på samme alder.
    Så del ENDELIG gode råd og erfaringer om hvordan vi skaber sne- og ski-glæde hos de små!
    Og kan vi sætte hende på et par ski?
    Bare for at prøve det?

1. Nej til ski ;) Altså man kan godt, men der er ingen god grund til det og der er større risiko for at skabe en dårlig oplevelse end en god. Skistøvler er ikke særligt rare og det kræver en del styrke at stå i dem/på et par ski, så hellere for ‘sent’ end for tidligt. Som tommelfingerregel skal barnet kunne hoppe op og ned på samme sted med samlede ben. Og så er omkring 3 år eller ældre en god alder til at starte op. Det gælder i øvrigt langt de fleste sportsgrene. Så har barnet både styrken og forståelsen til at det kan blive en god oplevelse (hvis forældrene også gør deres del selvfølgelig). Resten skal jeg nok komme ind på i et eget indlæg senere hen <3

1. Et lille ps. Man kan selvfølgelig sagtens lige teste det af, hvis man synes det er sjovt og hyggeligt <3 Dog kan det være svært at få så små ski. Så ud fra et forsigtighedsprincip og for ikke at have for høje forventninger som forældre (eller investere i udstyr, der stort set ikke bliver brugt) er mit råd altså det ovenfor :)

5. Kom meget gerne med et indlæg om små på ski! Vi skal afsted til Sverige med vores lille gut til januar ☺️

6. Alle tips med til at smitte med skiglæde hilses velkommen! Min mand ELSKER at stå på ski og har været vant til 1-2 ture om året. Jeg har været afsted én gang og hadede det 😬 Besværligt på så mange måder, koldt og så var jeg overhovedet ikke tryg ved det. Men vi SKAL afsted, for det betyder så meget for min mand, og jeg vil virkelig gerne give det en chance for hans skyld. Det betyder at både mor og barn skal smittes med skiglæde hos os. Barnet er 4,5 måned gammel og endnu ret uspoleret når det kommer til attitude overfor ski ;)