H&M’s arbejde med bæredygtighed

sort kjole i genanvendt polyester

For nogle uger siden havde jeg en Q&A-live session med H&M’s Sustainability Manager i Danmark, Marie Serup, på Instagram. I anledning af den nye Conscious Fall Fashion-kollektion (som jeg har på, på billederne her) og fordi H&M har et stort ønske om dialog og transparens. Og gerne ville ‘snakke’ direkte med jer. Forbrugerne.

I havde stillet spørgsmålene, som jeg så (sammen med ting jeg selv undrede mig over eller var nysgerrig på) gav videre til Marie, i hvad der blev en spændende samtale om tøjgigantens arbejde med bæredygtighed.

Desværre drillede Instagram den aften. Ikke bare mig, men også andre der sendte live. Og vores talk, der ellers skulle have været gemt som en IG-tv, blev ‘spist’ og var pist væk efterfølgende.

Det var synd og skam, for I var en del interesserede, der af den ene eller anden grund ikke kunne se med live og vi havde således lovet, at gemme vores session efterfølgende. Men det lod sig altså ikke gøre.

Dette indlæg er således et forsøg på at rekonstruere vores interview, så det kan få lov at leve lidt længere og så I har en chance for at få svar på de gode spørgsmål, I havde stillet.

Det dynamiske i en samtale og de opfølgende spørgsmål, kan vi af gode grunde ikke genskabe på denne måde, men det er bedre end ingenting, tænker jeg.

God læselyst og god weekend :)

 

På den måde handler vores ansvar både om at skabe cirkulære systemer, der gør det muligt at tilbyde mode til mange mennesker over hele verden uden at tære så hårdt på naturens ressourcer, som vi gør i dag – og samtidig om at bryde med de antagelser, mange af os som private forbrugere har om sammenhængen mellem pris og kvalitet.
– Marie Serup, Sustainability Manager, H&M.

 

 

Q&A med H&M’s Sustainability Manager, Marie Serup

 

Q: Hvorfor omlægger I ikke bare hele jeres produktion til at være bæredygtig?
A: Det er i virkeligheden den rejse, vi er godt i gang med. Vores ambitioner for bæredygtighed spænder helt fra råmaterialer til kundernes klædeskab, og vi arbejder både med social og miljømæssig bæredygtighed som to lige vigtige dele af den omstilling, vi og hele branchen er på vej igennem.

Det kan ikke gøres fra den ene dag til den anden, og derfor sætter vi løbende mål for os selv. F.eks. havde vi et mål om, at alt vores bomuld senest i 2020 skulle være enten økologisk, genanvendt eller bæredygtigt indkøbt igennem Better Cotton Initiative, og det mål har vi nået. Nu arbejder vi videre mod vores mål for 2030: Nemlig at alle vores materialer skal være genanvendte eller indkøbt på en mere bæredygtig måde. I øjeblikket gælder det 59% af vores materialer, hvilket er et godt udgangspunkt for at nå 100% i 2030.

Q: Hvad er jeres tanker og strategier ift cirkulære systemer og (over)forbrug ift at I lever af at sælge fast fashion?
A: I H&M vil vi gerne tilbyde bæredygtig mode til gode priser til mennesker over hele verden – både nu og i fremtiden. Men det betyder også, at vi er nødt til at ændre fundamentalt på den måde, moden fremstilles og bruges i dag. Det er ganske enkelt ikke muligt for branchen at fortsætte som i dag.

Derfor ser vi cirkularitet som helt grundlæggende for, at vores virksomhed og vores mode har en fremtid. Med cirkularitet mener vi alle aspekter af vores forretning: Vores energiforbrug skal være så effektivt som muligt og udelukkende komme fra vedvarende kilder, og selv inventaret i vores butikker skal være cirkulært. Og så skal alle vores varer selvfølgelig være fremstillet af materialer, der kan bruges igen og igen, og i systemer, der bruger f.eks. vand og kemikalier effektivt, så intet går til spilde.

Q: Er det ikke lidt nemt sluppet med et par bæredygtige kollektioner årligt?
A: Jeg kan ikke lade være at smile lidt af dette spørgsmål, for jo – det ville helt sikkert være for nemt sluppet. Men sandheden er jo, at disse bæredygtige kollektioner ikke er undtagelsen men nærmere gode eksempler på hovedreglen: Nemlig at vi arbejder ambitiøst og oprigtigt med at skabe mere bæredygtig mode, der både tager hensyn til klimaet, miljøet og de mennesker, der er involverede i fremstillingen af vores varer.

Hvis jeg skal give et par eksempler, kan det f.eks. være – som nævnt tidligere – at alt vores bomuld nu er enten økologisk, genanvendt eller bæredygtigt indkøbt gennem Better Cotton Initiative. Eller det kunne være vores meget strenge kemikalierestriktioner, som alle vores varer skal leve op til – og det samme gælder vores krav til arbejdsforhold og promovering af kollektiv forhandling af løn. Disse indsatser ligger så at sige som grundlag for hele vores arbejde med bæredygtighed.

Derudover fungerer specialkollektioner som eksempelvis H&M Conscious Exclusive, der lanceres to gange årligt, fantastisk til at afprøve nye materialer og processer. Igennem årene har innovative materialer som f.eks. Tencel, genanvendt polyester og genvundet metal haft deres debut i den eksklusive Conscious Exclusive-kollektion og senere blevet bredt ud til resten af vores sortiment.

Q: Hvordan kan man være bæredygtig og samtidig have nye kollektioner hele tiden?
A: Det kan man blandt andet ved at gentænke den måde, kollektionerne kommer til verden på – det er jo netop her, vores ambitioner om cirkulær produktion og en klimapositiv værdikæde kommer ind i billedet.

Hvad gør I for at mindske overproduktion?
A: Her er det vigtigt at skelne mellem ”produktion” og ”forbrug”. Nogle tror måske, at virksomheder som H&M producerer mere, end vi kan sælge. Det er ikke tilfældet, og det ville jo faktisk også være en dårlig forretning. Vi kender vores kunder ganske godt på de forskellige markeder, hvor vi er til stede, og vi producerer ikke mere tøj, end vi kan sælge.

Når det kommer til forbrug har vi aldrig et ønske om, at kunderne skal købe tøj unødigt. Selvom en smuk kjole i genanvendt polyester koster 179 kr., betyder det ikke, at den har fortjent at blive brugt én gang og så ende bagerst i klædeskabet. Den tankegang prøver vi at gøre op med, f.eks. ved at bede vores kunder om at se gammelt tøj som en ressource og aflevere det tilbage igennem H&M Garment Collecting, når de ikke længere ønsker at bruge det. I nogle lande har vi også lanceret H&M Take Care, som skal hjælpe kunderne til at reparere deres tøj og give det nyt liv.

Q: Hvordan kan man være sikker på, at det ikke bare er ren branding?
A: Det kan man blandt andet ved at dykke ned i de data, der ligger bag vores arbejde – eksempelvis i vores årlige bæredygtighedsrapport, som man kan finde lige her.

Q: Er der fokus på at forlænge brugsfasen/tøjets holdbarhed?
A: Ja! Brugsfasen har kæmpe betydning for et stykke tøjs klimapåvirkning. Faktisk viser studier, at mere end 25% af et stykke tøjs samlede CO2-udledning sker i brugsfasen, når vi som almindelige mennesker vasker, tørretumbler og stryger vores tøj.

Alt tøj fra H&M har allerede i dag et Clever Care-symbol i vaskemærket, som henviser kunderne til dette site, hvor man f.eks. kan få tips til mere bæredygtig vask. Der ligger også et væld af tip og tricks til reparation og upcycling lige her på vores hjemmeside.

Vi arbejder på mange flere spændende initiativer, der – helt fra designfasen – skal forlænge tøjets levetid. Dem glæder jeg mig meget til at kunne fortælle mere om i fremtiden!

Q: Hvordan tager I ansvar ift. det faktiske problem: Overproduktion og kvantitet over kvalitet.
A: Jeg møder ind imellem antagelsen om, at det ikke er muligt at tilbyde tøj i ordentlig kvalitet til H&M-priser, og den antagelse har vi helt sikkert et ansvar for og et ønske om at ændre på. Selvom vi er en global modevirksomhed med store kvantiteter, betyder det ikke, at vores tøj er i dårlig kvalitet – eller ikke fortjener et langt liv efterfulgt af effektiv genanvendelse.

På den måde handler vores ansvar både om at skabe cirkulære systemer, der gør det muligt at tilbyde mode til mange mennesker over hele verden uden at tære så hårdt på naturens ressourcer, som vi gør i dag – og samtidig om at bryde med de antagelser, mange af os som private forbrugere har om sammenhængen mellem pris og kvalitet.

Q: Hvorfor er hvert stykke tøj pakket ind i plast, når man handler online?
A: Ganske enkelt for at beskytte det. Indpakningen sker allerede, når varen bliver sendt afsted fra leverandøren, og i dag findes der ikke andre materialer, der er lige så effektive som plastik, når det kommer til at beskytte tøjet mod f.eks. skift i temperatur og luftfugtighed på rejsen fra fabrik til kunde.

Men vi skal uden tvivl finde bedre løsninger her, og vi har et mål om at nedbringe den samlede mængde emballage med 25% frem mod 2025 (med 2018 som udgangspunkt). Det er et vigtigt skridt, men derudover har vi som mål, at vi senest i 2030 udelukkende skal bruge genanvendte eller andre bæredygtige emballager.

Q: Polyester hot eller not?
A: Det kommer an på, hvem man spørger – sådan er det i øvrigt med stort set alle såkaldt bæredygtige materialer. Vi har (så vidt jeg ved) endnu ikke et bæredygtigt vidundermateriale, som på alle parametre er bedre end alle andre materialer.

Polyester er først og fremmest et slidstærkt materiale, som kan forlænge levetiden på tøjet, og dernæst er det et af de materialer, der er lettest at genanvende i samme høje kvalitet igen og igen. Fremstillingen af polyester er også mærkbart mere vandeffektiv end eksempelvis bomuld.

Q: Er genanvendelse af plast bæredygtigt?
A: Det synes jeg, ja – af alle de gode grunde nævnt ovenfor. Når det kommer til den bæredygtige omstilling, er vi som branchen hele tiden på udkig efter nye og bedre løsninger, og i dag er et materiale som genanvendt polyester langt mere ressourceeffektivt end nogle af de konventionelle alternativer, det kan erstatte.

Q: Udskiller genanvendte/genanvendelige plastmaterialer mikroplast ved vask?
A: Alle syntetiske fibre, som f.eks. polyester, akryl og elastan, udskiller mikrofibre ved vask, og det er én af de udfordringer, vi samarbejder med vores egen og andre brancher for at finde gode løsninger på – det kunne eksempelvis være mikroplast-filtre i vaskemaskiner.
Til en start vil jeg anbefale, at man vasker sine syntetiske fibre i en særlig vaskepose, der opsamler mikroplastik – det kunne være GuppyFriend-posen.

Note til Guppyfriend: Den er udsolgt mange steder online. Jeg har dog lige købt en i Spejdersport ved Nørreport, hvor de havde masser :)

Q: Hvorfor anvender I ikke certificeringer? GOTS eller lignende, så det er gennemskueligt for forbrugeren?
A: Alle vores varer i økologisk bomuld er faktisk certificeret med enten GOTS (Global Organic textile Standard) eller OCS (Organic Content Standard), og alle vores varer i genanvendte materialer er ligeledes certificeret. Frem for at mærke vores varer med flere forskellige certificeringer, har vi valgt at bruge det grønne H&M Conscious-hangtag til at kommunikere om alle vores mere bæredygtige materialer.

Q: Hvordan kobler H&M bæredygtighed og arbejdskraft?
A: Vores arbejde med bæredygtighed favner både klima, miljø og sociale hensyn, og de forskellige aspekter hænger uløseligt sammen. Det er ikke tilstrækkeligt at blive cirkulære og klimapositive – vi skal opnå det samtidig med, at vi er en retfærdig og ligeværdig virksomhed for alle, der er i forbindelse med vores aktiviteter.

Q: Er arbejdsforholdene i orden i produktionen?
A: Vi foretager både anmeldte og uanmeldte besøg på de fabrikker, hvor vores varer fremstilles, for at sikre, at der er et sundt og sikkert arbejdsmiljø, og at fabrikkerne overholder alle vores retningslinjer fra overarbejde til kemikalieforbrug. Sundhed og sikkerhed er et grundlæggende krav til alle vores leverandører, ligesom vi også har nultolerance over for børnearbejde og tvangsarbejde.

På grund af den positive udvikling i branchen over de sidste mange år kan vi i dag fokusere mere på områder som bedre lønstrukturer, social dialog på arbejdspladserne og kollektiv forhandling af løn. Det arbejde ser vi gode resultater af, men vi skal et endnu bedre sted hen – så vi arbejder videre!

Q: Hvor i verden produceres der?
A: Vores varer produceres over hele verden – fra Europa til Sydøstasien.

Q: Giver I jeres tekstilarbejdere leveløn?
A: Da vi ikke ejer de fabrikker, hvor vores varer fremstilles, fastsætter vi ikke selv tekstilarbejdernes lønninger. I stedet arbejder vi på flere måder for at sikre retfærdige lønninger på tværs af hele produktionen – også for tekstilarbejdere, der ikke producerer varer for H&M.
Vi arbejder eksempelvis for at øge den lovmæssige mindsteløn i lande som Bangladesh, Myanmar og Cambodja samtidig med, at vi styrker fagforeningskultur, der øger den faktiske løn på fabrikkerne. Vi tager også ansvar internt ved at fjerne lønkomponenten fra prisforhandlingerne med vores leverandører.

Q: Jeg afleverer mine gamle tekstiler i H&M, bliver de brugt til de nye kollektioner?
A: Ja, blandt andet! Størstedelen af de tekstiler, vores kunder afleverer til H&M Garment Collecting, er i god nok stand til at blive solgt videre som second hand, og det er naturligvis det mest bæredygtige. Tekstiler i dårligere stand kan genbruges som f.eks. isolering og fyld i bil- og flyindustrien, eller de kan genanvendes på forskellige måder – blandt andet til nyt tøj!

Q: Hvad sker det med det tøj, I ikke får solgt? Bliver det brændt?
A: Vi destruerer under ingen omstændigheder varer, der kunne være blevet solgt, genbrugt eller genanvendt. Det ville være en rigtig dårlig forretning og går imod alt, hvad vi står for som virksomhed.

Som nævnt kender vi vores kunder rigtig godt, og vi fremstiller ikke flere varer, end vi kan sælge. I tilfælde, hvor varer viser sig ikke at leve op til vores kvalitetskrav, kan de som oftest doneres til gode formål eller sendes til genanvendelse. Kun i ganske få tilfælde, hvor varer ikke lever op til vores strenge krav for kemi og sikkerhed, er destruktion den eneste udvej.

(Visited 2.739 times, 50 visits today)

Skriv en kommentar

9 Kommentarer

  1. Tak for fint interview….men jeg forstår simpelthen ikke kommentaren om at der ikke produceres mere end der sælges….der må da (i alle dele af tøjindustrien) være tøj der ikke bliver solgt….. Og det er ingen kritik, tænker bare at det er fuldstændig umuligt at fremstille lige præcis det antal tøj, der vil blive solgt.
    Derudover synes jeg H&M har en masse fine tiltag og afleverer selv brugte tekstiler i deres forretning 😉

  2. Hej, interesant interview.
    Jeg synes godt, H&M kunne blive mere præcise på de enkelte stykker tøjs bæredygtighed. Ved mange af de ‘conscious’-mærkede varer, står der bare ‘delvist fremstillet af genanvendt bomuld’ eller lignende; men ikke hvor stor en del. Det kan jo være blot 5%! Det er lidt greenwashing at bare der er en lille del genanvendt materiale i, så får det den bæredygtige label. Trykker man så på “Produktets bæredygtighed”, får man aldrig andet end en generel tekst om at “H&M arbejder for at i 2030…”, men ikke flere detaljer om det præcise stykke tøj.
    Mere transparens!
    Jeg køber kun bæredygtigt tøj, men jeg kan ikke gennemskue H&Ms conscious kategori nok til at ville købe dér.

  3. Hvordan kan det være, at H&M på 5 år har kunne gå fra kun at bruge økologisk bomuld til børnetøj til at have 100% certificeret bomuld, men endnu ikke kan garantere en leveløn for dem som syr deres tøj?

  4. Jeg synes at der er rigtig mange gode tiltag fra H&M’s side, dog er overproduktion af tøj den helt store synder, og så længe produktionen ikke tilpasses og der stadig er sager omkring hvordan de skiller sig af med overskuddet, er jeg i tvivl om det er et værdisæt eller blot signalpolitik når ordet “bæredygtig” bruges. der er LANG vej endnu, og jeg vil se frem til at både de og andre producenter bliver mere bevidste om dette, og deres ansvar.

  5. Tak for jeres kommentarer :) Jeg sender dem videre til H&M og håber, de har mulighed for at svare (‘spørgerunden’ som dette er et ‘referat’ af er som udgangspunkt afsluttet) og om ikke andet vil de forhåbentlig tage det med i fremtidige overvejelser. Kram E

  6. Dejligt med et ok kritisk interview, selvom jeg gerne havde set dem grillet endnu mere.

    Jeg må dog sige, at det er helt til grin at H&M bruger OCS- og GOTS-certificeringen som om det er det samme. Standarderne for at at få en GOTS-certificering er høje – minimum 70 pct økologiske fibre, ordentlige arbejdsforhold og miljøbeskyttelse. Altså fokus på både måden, bomuldet bliver produceret på og på det endelige produkt. Man må heller ikke blande bomuld i GOTS-mærket tøj med syntetiske fibre, med mindre de er genanvendte, og da max 10 pct.

    OCS-standarderne for økologi er omvendt helt til grin. Minimum 5 pct økologiske fibre i det færdige produkt. Og dertil kommer, at det ikke er økologiske standarder, en ekstern organisation har sat. Det må godt være de nationale standarder i det land, bomulden er dyrket i. Hvilket betyder, at kravene til de ned 5 pct økologiske fibre kan være enormt lave. Derudover dyrkes rigtig meget OCS-bomuld i Kina, og der har så vidt jeg er orienteret været rejst mistanke om, at der bliver brugt slavearbejdere i OCS-bomuldsmarkerne. Det kan ikke ske med GOTS-bomuld, som indbefatter arbejdsforhold. Der er heller ingen krav til at behandle miljøet ordentligt i OCS.

    Det kan almindelige mennesker jo ikke hverken gennemskue eller bruge tid på at sætte sig ind i, og dermed er det mega vildledning at blande de to slags bomuld sammen, klaske et grønt consious-mærke på og skrive organic cotton på.

    Der findes endnu ikke noget rødt ø-mærke eller grønt EU-mærke til tøj, og så er man altså nødt til at være oppe på dupperne og kigge efter eksterne certificeringer såsom GOTS, hvis man ikke vil snydes, til der driver, sådan som man bliver her.

    Better Cotton Initiative er ligeledes overhovedet ikke spor bæredygtigt. At det er bedre end det allerværste er ikke det samme som OK og slet ikke det samme som bæredygtigt. Man må stadig gerne bruge pesticider, skrappe kemikalier og genmodificerede afgrøder i Better Cotton Initiative-bomuld. Og så kan jeg ikke se, hvad det materiale laver i en såkaldt bæredygtig eller concious kollektion.

    Det er virkelig at smykke sig med lånte fjer og i øvrigt udvande begrebet sådan, at de mærker, der rent faktisk producerer bæredygtigt bliver udkonkurrerede. For hvorfor bruge 1000 kroner på en bæredygtig skjorte fra sådan et mærke, når man nu bar kan købe en bæredygtig skjorte til 350 kroner i H&M?
    Det kan man så heller ikke.

    Man kan selv læse om GOTS og OCS her http://en.sa8000cn.cn/article/172.html

    1. Tak! Er fuldstændig enig. Hvis H&M rent faktisk næsten kun solgte GOTS-certificeret tøj ville det være en helt anden sag end den aktuelle.