Tips til at arbejde (effektivt) hjemmefra

at arbejde hjemmefra

Billedet her er lidt misvisende. For det er faktisk ikke min erfaring, at man arbejder specielt godt fra sengekanten. Men det illustrerede hele ‘arbejde hjemmefra’-situationen meget fint.

Hvordan står det til hos jer derude? Jeg håber I, efter omstændighederne, er ved godt mod. Og helbred.

For mig ændrer det (for nu og hvad jeg ved af, meget kan stadig ske) ikke ved det store. Jeg er fortsat halvvejs på barsel og arbejder ellers (som sædvanligt) hjemmefra. Og alligevel føles alt forandret. Så jeg kan slet ikke forestille mig, hvor voldsomt det må føles for de af jer, der allerede oplever øget pres på økonomi, familieliv eller endda helbred. Og de af jer der skal passe og aktivere (større) børn hjemme og samtidig arbejde eller de af jer, der er enlige og mærker ensomheden gnave. Hermed verdens største virtuelle krammer og high five og mange, mange tanker herfra ♥

Jeg har efterhånden arbejdet hjemmefra i sammenlagt 10 år. Først som studerende og siden som deltids- og nu fuldtidsblogger. Eller influent eller hvad man nu kalder sådan en som mig i disse dage.

Og tro mig, jeg har lavet alle fejlene: Arbejdet i sengen og foran fjerneren (hyggeligt af og til, men ikke holdbart), arbejdet meget sent og på de helt forkerte tidspunkter, fordi jeg lavede overspringshandlinger til at begynde med, fået ondt i skulderen af helt forkert bord/stol-kombination, fået ondt i øjnene og hovedpine af for lidt lys og haft dage hvor jeg ikke for alvor kom i gang/i bad/ i tøjet.

Så hermed mine tips til hvordan man er effektiv og får noget fra hånden og samtidig undgår at blive verdensmester i overspringshandlinger, når man arbejder hjemmefra.

Jeg er helt med på, at der for mange af jer også er børn, der skal hjemmepasses med i mikset for tiden. Dét har jeg til gengæld ikke erfaring med endnu. Pølsen er så lille, at han stadig sover lur to gange om dagen og jeg bruger som regel formiddagsluren ved tasterne. Således er det tidsrum altså min ‘arbejdsdag’, her mens jeg er på barsel. Men de af jer, der har større børn hjemme i disse dage, må hellere end gerne dele gode råd og idéer til, hvordan I får dagene til at fungere i kommentarfeltet nedenfor ♥

 

hjemmekontor

 

Mine 13 tips til at arbejde effektivt hjemmefra

 

  • Godt fra start. Jeg starter hver dag med at lufte ud og rede sengen (sengetæppe, puder og hele pivtøjet), på den måde er man i gang, og har allerede løst en opgave (omend lille). Og så er sengen også ‘lukket’, så man ikke lige fristes til at hoppe tilbage under dynerne ;) Samtidig er det generelt rart at øjet ikke forstyrres af rod, især hvis man ikke ligefrem bor i et palads.
  • Et dedikeret arbejdsområde. Hav et område der er dedikeret til arbejdspladsen. Måske er du heldig at have et lille skrivebord eller endda et kontor hjemme. Men ellers kan et hjørne af spisebordet også gøre det, for det at have en konkret arbejdsplads, hvor man kan sætte sig og åbne computeren om morgenen og lukke ned igen om aftenen gør en stor forskel for de fleste. Mig selv inklusiv.
  • Gør det pænt. Gør ‘arbejdspladsen’ til et dejligt sted at være. En plante, friske grene eller blomster, et billede eller hvad der nu gør, at DU synes der er hyggeligt og inspirerende. Når man arbejder hjemme, er man ikke stavnsbundet til et allerede fastlagt (måske grimt) kontormiljø. Udnyt det.
  • Prioritér. På mine kontordage (jeg har under normale omstændigheder også en del dage ud af huset) starter jeg med at lave en kort to-do-liste. 3-5 punkter i prioriteret rækkefølge er tilstrækkeligt og realistisk. Det er de ting, jeg SKAL nå i løbet af dagen. Hvis man har for lange to-do-lister, bliver man nemt overvældet og har en tendens til at tage de letteste/mindst vigtige ting først, blot for at kunne krydse noget af.
  • Mødetid. Jeg har en tid jeg ‘møder’ på arbejde (kl. 8.30, da jeg ikke var på barsel) og inden da skal jeg have været i bad, lagt makeup, spist morgenmad, have trænet/gået med hunden og så videre. Akkurat som dengang jeg skulle møde på et normalt arbejde.
  • Tøj og mascara på. Apropos ovenstående punkt, så føler jeg mig også mere ‘i stødet’, hvis jeg tager rigtigt tøj på (eller som minimum kommer ud af nattøjet og i noget andet). Allerbedst er det for selvfølelse og produktivitet at tage noget på, man føler sig pæn og godt tilpas i og stryge lidt mascara på øjenvipperne (eller hvad man nu er til). Selvfølgelig behøver det ikke være det helt store skrud eller krigsmaling, men bare det at gøre sig en anelse umage. Det gør en stor forskel. Ama’r og halshug.
  • Hav en bagkant og deadlines. Når de ydre (tids)rammer ryger, er det en klassiker, at man udskyder opgaver til aften eller weekend, fordi man jo alligevel ikke har faste arbejdstider. Med det resultat, at man aldrig rigtigt har fri og altid har dårlig samvittighed. Jeg har fundet ud af, at det virkelig hjælper mig (og gør mig effektiv i løbet af dagen) at have en bagkant. For jeg vil som udgangspunkt gerne holde fri om aftenen og i weekenden. Derfor har jeg en regel om, at jeg skal lukke og slukke på hjemmekontoret senest kl. 19.00 på hverdage (det var inden jeg fik Kurt – bliver nok liiiidt tidligere her post baby ;)) og holde helt fri om lørdagen og også helst søndagen. Og at jeg skal have nået mine ting inden da.
  • En ting ad gangen. Jeg kender ganske få mennesker, der reelt formår at multi-taske. Og selv de der gør, er stadig mere effektive, hvis de laver én ting ad gangen. På samme måde kan det også være en god idé at samle opgaver, der er ens.
  • Mail-tider. Jeg kan være slem til liiiige at tjekke min mail i tide og utide dagen igennem. Og liiige svare på de mails, der tikker ind løbende. Og efterfølgende kigge tilbage på en dag, hvor jeg ikke har nået andet end at passe mailen. Selvfølgelig skal mails besvares og som tommelfingerregel vil jeg gerne gøre det senest indenfor 48 timer. Men i tråd med punktet ovenfor, er det ikke effektivt at sidde og svare på mails løbende, mens man laver noget andet. I stedet prøver jeg at nøjes med at tjekke og svare på mails 2 gange om dagen. Morgen og eftermiddag. Har man brug for mere, er det selvølgelig bare det man gør, tricket er blot at gøre det på faste tidspunkter (sæt evt en alarm) i stedet for hele tiden.
  • Hvad med vasketøjsbunken? Som udgangspunkt så lad den være. Også selvom det er svært (for nogen). For man kan let ende med at lade den ene huslige opgave tage den anden. Husarbejdet hører fritiden til. Som udgangspunkt. For måske er det at sætte en maskine vasketøj over om formiddagen og hænge tøjet op til frokost lige akkurat det, der får dagen til at hænge sammen, mens man både hjemmepasser og -arbejder. I så fald fyr den af. Det er en særlig situation for tiden ♥
  • Undgå ‘burkuller’. Når man ikke skal transportere sig selv på arbejde, kan det af og til være lidt svært rigtigt at føle, at man er i gang. Eller man kan slet og ret få lidt ‘burkuller’ af kun at være i de samme omgivelser i løbet af dagen. Det løser lidt sig selv, hvis man har en hund eller baby, der skal luftes/trilles til lur, men er det ikke tilfældet, kan det varmt anbefales at gå en lille tur om morgenen eller til frokost. Eller om eftermiddagen for at markere arbejdsdagens afslutning.
  • Brug køkkenbordet. Hvis ikke du har et hæve/sænke-skrivebord hjemme (hvem har det?), så kan køkkenbordet bruges til at stå ved, hvis man har en bærbar. Det er ikke en fantastisk løsning, men den er bedre end igenting og god for lidt variation. En halv time hist og her kan gøre en stor forskel. Især hvis man ellers sidder ved et spisebord og på en spisebordsstol det meste af tiden.
  • Hold fyraften. Det behøver ikke være med håndbajere en masse (men hvis det er, så lækkert for det), men det kan være ret så herligt at markere overgangen fra arbejde til fritid på en eller anden måde. Især i den kommende tid, hvor vi kommer til at være så meget hjemme. Måske med en kop te eller en drink og 5 minutters tjekken ind med dem du bor med. Måske ved at skifte fra arbejdstøj til joggingbuks. Måske med en gåtur. Du bestemmer, men det fungerer godt med en tydelig overgang.

Rigtig god arbejdslyst ♥

 

 

(Visited 3.103 times, 95 visits today)

Skriv en kommentar

8 Kommentarer

  1. Her sidder så jeg – selvstændig oversætter og hjemmearbejder på 3. år – i nattøj i sofaen :) Sengen er i det mindste redt – men mest fordi, den faktisk også ér sofaen! Ej, jeg er så enig i dine råd – lige nu er mit skrivebord bare indtaget af min søn, der er hjemme fra skole; vi deler nemlig, så det står på hans værelse, og spisebordet af min mand, der er sendt på hjemmearbejde af jobbet. Jeg synes især dine nævnte strategier er gavnlige, når jeg ikke har helt konkrete deadlines på jobs, men skal lave alt det der andet, der hører til en selvstændig virksomhed – markedsføring, bogføring, have styr på mails, der er andet ind indkommende opgaver, osv. – hvor det virkelig er nemt at skubbe det lidt, fordi det jo ikke er noget, der som sådan haster (før det lige pludselig gør :-)). Der hjælper det virkelig at holde lidt hanke i sig selv. Og så de daglige gåture til at klare hovedet og sjælen – heldigvis har jeg hund, som hjælper til, at jeg kommer ud hver eneste dag.

  2. Jeg er helt enig i dine punkter efter mange år med hjemmearbejde :-) især det med at adskille arbejdsstedet fra “hjemmet”, så vidt muligt, og at tage normalt tøj på/gøre sig klar inden start, har jeg oplevet som vigtigt. Desuden vil jeg tilføje at lave en lille lap papir med tidspunkter til en plan for dagen. Så kan man nemt se, hvornår der er pause ;-) god dag til alle i denne specielle tid!

  3. Jeg arbejder kun hjemmefra af og til, så for denne og næste uge har jeg lavet en konkret plan med opgaver, både arbejds og huslige, træning og noget hyggeligt. Kald mig bare listoman, men det virker for mig ;-)

    Jeg er helt enig med dig ift. at klæde sig på til at “gå på” arbejde hjemme. Det virker. Det virker også, hvis man på arbejde skal have svære samtaler, eller lave noget ekstraordinært krævende. Så kan man tage sin chef/oplægs/samtale-uniform på, så man er klædt på til opgaven, og så lægge “uniformen”, når man kommer hjem. Det er en lille bitte ting, men det virker.

    God tirsdag!

  4. Tak for meget brugbare råd – det er lidt en ny verden for mig at skulle sidde hjemme og arbejde, og især det med at lade vasketøjet ligge er liiidt svært :) Jeg bliver åbenbart enormt nemt distraheret af småting i hjemmet, som jeg lige synes skal ordnes.. Så det må være lektien for de næste uger, at den slags hører fritiden til.

  5. Super godt indlæg og vildt relevant lige nu ! Jeg har netop selv tænkt meget over dette og arbejder på reelt at føle at jeg får arbejdet, når jeg alligevel er hjemme heeele tiden. TAK <3