Sov bedre

 

Vil du også gerne sove bedre i år? Selvom det ikke direkte var et af mine nytårsforsætter, så er det altid noget, der ligger mig på sinde. En hel del endda. For hvis der er noget, jeg efterhånden har lært om sundhed, så er det, at søvn er det allervigtigste. Eller om ikke andet det væsentligste sted at starte. Og det gælder uanset, om man vil have mere energi og overskud, bringe hormoner i balance, regulere appetitten, have pænere hud, restituere hurtigere, være klar i hovedet eller hele molevitten på én gang. Og helt ærligt, hvad kan være dejligere end at sove sig til det hele?

Derfor vil jeg sammen med Auping, gerne guide dig til at sove lidt bedre i 2019.

Søvn skal ikke være et spørgsmål om, hvor lidt du kan klare dig med, men om hvor godt man rent faktisk kan få det, når man sover nok.

For jo, jeg går også meget op i at spise ordentligt og varieret, i at bevæge mig hver dag, meditere til husbehov, spise nøje afstemte kosttilskud og i det hele taget gøre ting og sager, der føles rare for min mentale og fysiske sundhed. Men hvis ikke man sover ordentligt, så kan alt det andet næsten være lige meget. Næsten – heldigvis – for hvis man i en periode ikke sover godt (hej, alle jer med små børn), så kan man støtte og hjælpe kroppen med bl.a. kost og tilskud, afspænding og små genveje. For en periode.

Men i dag skal det altså handle om søvn og jeg undskylder på forhånd til de af jer, der af den ene eller anden årsag får for lidt af den for tiden. Jeg er helt med på, at det ikke er fedt at læse om, hvor vigtig søvn er, mens man bliver frarøvet den. Men jeg håber, at I måske alligevel kan finde et råd eller to, der så kan gøre søvnen lettere at indtage, når I endelig har mulighed for at få lidt af den.

 

 

Godnat telefon

Vi har snakket en hel del om det med telefonen. Og I ved det godt, men jeg siger det alligevel igen: Den skal ikke med i seng. Det giver slet og ret dårligere, mere afbrudt og urolig søvn at ligge og scrolle inden sengetid. Både på grund af alle de stimuli og informationer, din hjerne bliver bombarderet med, men også pga. lyset fra telefonen. Hvis du er rigtigt artig, så lader du telefonen komme ‘i skammekrogen’ ved en 20-21-tiden. Hos os er det en hylde ude i gangen. “Godnat lille telefon”, siger jeg til den og så kigger jeg ikke på den før næste dag (gerne først efter morgenmad). Hvis du er knapt så artig, så slår du som minimum night shift til under lys-/skærmindstillingerne fra kl. 20 om aftenen. Så bliver du i det mindste ikke zappet med blåt lys (der gør dig vågen), men i stedet med et blødere, orange lys. Men jeg vil stadig foreslå, at du lader telefonen blive ude af soveværelset. Bøger er alletiders underholdning inden sengetid (inspiration til hvad du skal læse her) og man KAN (jeg ved det lyder vildt ;)) godt blive vækket af et godt gammeldags vækkeur i stedet for telefonen. Eller endnu bedre af en af de der lamper, der vækker en med lys, der imiterer solen, der står op. Er der nogen af jer, der bruger sådan en? Er det et hit?

 

 

Mørklægningsgardiner

Du har nu sagt pænt godnat til søvnrøver/-forstyrrer nummer 1. Flot. Nu skal du trække dine mørklægningsgardiner for. Og hvis ikke du har sådan nogle og oplever bare den mindste smule søvnbesvær (eller har små børn, der sover i samme rum), så se at få nogle. Fluks. Det er en af de nemmeste og billigste veje til bedre søvn. Altså udover punkt et med telefonen. Har du prøvet at sove på hotel med mørklægningsgardiner? Og er vågnet overraskede over hvor dybt/godt/tungt du har sovet. Også selvom du egentlig troede, du sov godt hjemme? Så er det måske også værd at overveje. Selv pønser jeg på at få mørklægningsgardiner i soveværelset med timer, sådan at de automatisk bliver trukket lidt fra, ca. 30 minutter før jeg skal op. Men det hører selvklart til en af de mere avancerede løsninger. Men dét er altså et eddersmart vækkeur.

 

 

En madras der støtter op om din søvn

Du har sagt godnat til telefonen og trukket mørklægningsgardinerne for, men det fungerer stadig ikke helt. Så er det måske værd at kigge din seng efter i sømmene. Jeg har haft den store fornøjelse og glæde at sove på Aupings gennemgode madrasser de seneste fem år eller mere. Og de har givet mig mange dejlige timer i drømmeland. Selv når jeg er på hotel (med gode senge), så savner jeg vores seng derhjemme helt vildt. Fordi jeg ligger så vidunderligt i den.

Lige akkurat hvilken slags madras man skal have og hvor hård eller blød den skal være er individuelt og afhænger af flere parametre, her er det godt både at prøve og få rådgivning, men jeg kan vitterligt skrive under på, at man sover pragtfuld på en så god madras som Auping præsterer. De er kendte for deres zoneindelte madrasser og spiralnetbund (sidstnævnte er med til at holde madrassen ren og tør) med over 10.000 støttepunkter. Så kan prinsessen på ærten altså godt gå hjem med alle sine madrasser og edderdunsdyner. Dette føles så godt at sove på en madras, der nærmest både løfter, støtter og krammer én samtidig. Ja, ja som I nok kan høre er jeg mægtig glad for min seng. Der også er helt og aldeles bæredygtigt produceret. Mega sejt.

Hvis du vil prøve sådan en madras på egen krop, så kan et smut forbi en Auping-forhandler anbefales. Der er også slutspurt på deres winter sale netop nu, så der er mulighed for at gøre et sengekup.

 

5 små, nemme søvntips

  • Hvis du ikke har mulighed for mørklægningsgardiner, så er en sovemaske alletiders genvej.
  • Føler du uro i kroppen om aftenen, også selvom du er træt, så prøv at tage magnesium omkring kl 21. Det kan hjælpe til at give en god og rolig søvn.
  • Sprøjt eller dryp lidt lavendelolie på din hovedpude. Duften virker afslappende. Jeg elsker selv Deep Sleep Pillow Spray fra This Works.
  • Sov regelmæssigt. Selvfølgelig kan det være dejligt at sove lidt længe i weekenden eller gå senere i seng efter en skæg aften ude, men forsøg at gå i seng og stå op nogenlunde samtidig hver dag ellers.
  • Gør soveværelset til et hyggeligt, roligt sted. Lækkert sengetøj og dyner, et par gode, luftrensende planter, blødt lys og pæne billeder. Spar på eller ud med skærme, blinkende lys og rod. Du kan endda overveje at detoxe dit soveværelse.

Ps. Flere tips til god søvnhygiejne her.

 

(Visited 4.492 times, 35 visits today)

Skriv en kommentar

18 Kommentarer

  1. Jeg har haft en Philips Wake-Up-lampe det seneste års tid og er utroligt glad for den. Det gør virkelig en forskel for mig, at jeg vågner langsomt med den simulerede solopgang og tilsvarende, når jeg går i seng, hvor jeg tager 20 min. solnedgang på kommando :)

    1. Ih det lyder altså dejligt. Sådan en må jeg vist have på min ønskeseddel til min fødselsdag. Tak for anbefalingen. Kram E

    2. Gid jeg var lige så stor fan af min, for ideen er jo genial. Desværre vækker den mig tit allerede, når den begynder at lyse, og der føler jeg mig alt andet end udhvilet. Når jeg møder tidligt, har jeg også svært ved at komme så tidligt i seng, at jeg kan nå at blive udsovet – det vil kræve, at jeg sover fra ca. 19.30 og det kan jeg ikke få til at gå op de dage.

      Så jeg bruger den mest de dage, hvor jeg møder sent og har masser af tid til at sove og for at sikre, jeg ikke sover alt for længe på fridage. Ellers sætter jeg den, så den begynder at lyse 10 minutter inden min alarm på mobilen går af – så risikerer jeg ikke at miste for meget søvn, når den tænder.

  2. Jeg har også en Philips Wake-Up-lampe og det er et kæmpe hit! Den langsomme vækning (både i lyd og lys) har gjort mine mørke vintermorgener langt mere overskuelige. Det kan kun anbefales!

  3. Jeg har haft en wake-up-lampe fra Beurer i et par år, og er mægtig glad for den. Jeg vågner ofte før lyden går på (har sat den til at lyse i 15 minutter, og er ret lysfølsom, når jeg sover), hvilket giver mig en helt anden følelse af at vågne naturligt.
    Min kæreste har også fået en, så vores telefoner nu kommer i ‘skammekrogen’ i køkkenet, inden vi går i seng. Her praktiserer vi også ingen mobiltelefoner i soveværelset og mørklægningsgardiner – det kan virkelig anbefales. :)

    Jeg tager også magnesiumtilskud hver aften, og putter nogle gange et par dråber lavendelolie på min hovedpude, hvis jeg kan mærke, jeg er lidt urolig. Det plejer at hjælpe. Hvis der skal mere til, er yogastillingen ‘legs up the wall’ genial før sengetid. Bare at ligge fem minutter med benene oppe gør underværker. :)

    1. Hvordan fungerer det når begge har lysvækning? Altså tænker på, hvis I står op på forskellig tid?

      Og god idé at smække stængerne op for ekstra effekt før sengetid. Klem E

  4. Jeg har en philips wake-up lampe som jeg købte fordi jeg har så svært ved at komme op på de mørke morgener. Og den virker fremragende. “Solopgangangen” begynder 30 min før alarmen og som regel når jeg at vågne lidt før alarmen. Derudover er det også meget mere motiverende for mig at vågne/komme i gang når der er lys i soveværelset og ikke totalt mørkt…og jaja jeg kunne jo bare tænde min lampe, men det er min søvndrukne hjerne ikke altid med på.
    Så jeg har i hvert fald gode oplevelser med lampen. Eneste ulempe ved lige min model er at den har lys i klokken, så tallene lyser lidt op i soveværelset. Men jeg plejer bare at vende fronten væk fra mig og så ser jeg det ikke. 🙂🙂
    Den med mobilen er jeg virkelig dårlig til, selvom jeg udmærket kender til konsekvenserne.
    Det lyder lækkert med gardiner der bliver trukket fra. 🙂

    1. Tak for at skrive om din oplevelse af at blive vækket med lys. Ej, skørt at der er lys i klokken, må se om jeg kan finde en model uden, men ja ellers må man jo bare dreje den.
      Ja, lyder det ikke herligt med sådanne gardiner? Har dem i stuen og er voldsomt fristet til også at få det i soveværelset.
      Klem E

  5. Endnu et råd, jeg holder meget af: sengen er til søvn og sex – ikke andet. Kroppen kan ikke finde ud af, at omstille sig til at skulle sove, hvis den er vandt til, at man laver alt muligt andet i sengen end det :)

  6. Jeg kan også anbefale at få philips hue pærer i soveværelset. Mine er indstillet til at skrue ned og slukke på et bestemt tidspunkt om aftenen, og til at skrue op og tænde på et bestemt tidspunkt om morgenen. Det er så rart at blive vækket blidt med lyset. Og ekstra rart, når man vågner en times tid før alarmen, og dermed hurtigt kan vurdere, om man kan sove videre, da lyset først begynder at skrue op en halv time før alarmen går i gang. Det har hjulpet mig henover vinteren, hvor det ellers er ekstra svært at komme op, når det er helt sort udenfor.

    1. Mega smart! Har Hue i stuen, men god idé også at have i soveværelset. Tak for tip :D Knus E

  7. Herlige tips. Og sovning er en yndlingsbeskæftigelse her. Men i samme ombæring kan du så monstro lave et indlæg om nattøj? Jeg har endnu ikke fundet den hellige gral mellem gamle sportsshorts i polyester + forvaskede t-shirts og lidt for elektriske, lidt for sexede natkjoler/-sæt med meget lille, nedringet trekantsoverdel, hvor enten den ene eller begge … ferskner? er trillet ud over om morgenen, hvis du forstår. Jeg er ikke lykkedes med fx at finde flotte natshorts i bæredygtigt materiale og pæn kortærmet natskjorte. Hmpf. Går op og lægger mig.

  8. Kan varmt anbefale Philips wake up light! Den rareste måde at vågne på. Har min indstillet til at vække mig med radio ovenikøbet, så dagen ikke starter med en irriterende bip-lyd.