Campingferie + miniguide til Samsø

For lige akkurat to år siden fik jeg taget min campingmødom, da vi var på bryllupsrejse ned gennem Europa i mine svigerforældres autocamper. Nuvel, jeg har camperet lidt i telt før, men mest i forbindelse med festivaller og deslige og selvom jeg rigtigt godt kan lide den slags camping også, så blev jeg alligevel mere end positivt overrasket (og hooked!), når det kom til campinglivet.

Således endte vi også med at holde vores sommerferie sidste år i Danmark, hvor vi kørte til bl.a. Sydfyn, Skagen og Klitmøller med en campingvogn på krogen.

Vi holder ikke som sådan sommerferie i år, da jeg har termin 25. juli og vi gerne vil gemme ferien til når Tarzan kommer (sådan er det, når begge parter er selvstændige) og så tør vi nok egentlig heller ikke tage alt for langt væk umiddelbart inden.

Men da vi fik muligheden for at låne den smukke, lille retrovogn Eriba Touring Rockabilly så var det en helt perfekt mulighed til lige at komme på en sidste lille (camping)tur inden baby. Således var vi en forlænget weekend på Samsø fra fredag til mandag og udover endnu en herlig lille ‘babymoon’ kunne vi også fejre bryllupsdag på miniferien. Så herligt altså og af og til er et par dage på camping alt der skal til for at komme ned i gear og få feriefornemmelser ♥

Valget faldt på Samsø på nogle af jeres, samt venners anbefaling og det var lige i øjet. Ikke alt for langt at skulle tage for en weekend og alligevel føles det som om man er ‘rigtigt væk’ (måske fordi det er en ø?). Og så utroligt fint og hyggeligt og et mere end dejligt sted at gå på opdagelse, bade, vandre og ikke mindst spise sig igennem læssevis af gode (!), nye Samsø-kartofler og ditto jordbær. Blandt andet.

Jeg har listet lidt steder og adresser på Samsø nedenfor, som vi enten besøgte eller har fået anbefalet, da I var så mange, der efterlyste en lille guide på insta. Men da vi først kom fredag aften og skulle afsted igen mandag middag, er det altså begrænset, hvor meget vi selv nåede. For os handler camping nemlig først og fremmest om nærvær, hygge og i særdeleshed god tid til bare at bade/spille spil/læse/være udendørs/det man nu engang også gerne vil.

For det er det, camping (også) kan. På sin vis er mange ting lidt mere biksede, men for mig er det virkelig charmen. Ja, man kunne fristes til at sige, at det blandt andet er det, der gør det. For når det bliver et helt lille projekt at vaske op/lave mad/fylde vand på vognen/fastgøre markisen så den er klar til blæst, så kan man ikke lave så meget andet imens og det hverdagslige bliver ophøjet og noget særligt. Dét kan jeg godt lide. Roen der følger med.

10 steder at besøge på Samsø

• Ballen Strandcamping, her boede vi noget så dejligt og ud til vandet. Rigtigt pæne og nye bade, køkkenfaciliteter m.m.
  • Yduns Have, bedste jordbær jeg endnu har smagt.
  • Casa Tua, rigtigt lækker, italiensk is. Dog også i den dyre ende (sagde københavneren), 40 kroner for to kugler!!
  • Samsø Labyrinten, denne nåede vi ikke, men det er verdens største labyrint og tænker især det er skægt, hvis man har børn med.
  • Ballebjerg, højeste sted på øen med smuk udsigt og et par rigtigt gode vandreruter. Besser Rev skulle være et andet dejligt sted til en god gåtur og en flot naturoplevelse.
  • Nordby i det hele taget. Så hyggelig og fin. Vi spiste frokost på Nordby 13 og det var alletiders.
  • Butik Svane i Ballen, hvor man udover at kigge på mægtigt pænt tøj også kan klappe butikshundende Jytte og Svend.
  • Ilse Made, her nåede vi ikke forbi, men skulle være det hyggeligste hotel med udsigt over solbærmarker.
  • Samsø Madkulturhus og Samsø Madsnekeri i Tranebjerg. Hos førstnævnte hentede vi virkeligt lækkert morgenbrød og hos sidstnævnte fik vi blandt andet de lækreste fritter af Samsø-kartofler.
  • Sams Island Distilleri, har var vi af gode grunde heller ikke, men havde jeg ikke været gravid skulle vi have smagt gin og ‘råm’ her.

(Visited 6.493 times, 2 visits today)

Skriv en kommentar

20 Kommentarer

1. Hvor ser det bare fantastisk ud!! Og så fint beskrevet, at det hverdagslige bliver noget særligt. Nu er jeg da ihvertfald også blevet camping-fan :-)

2. Jeg er også faldet totalt for camping-livet – eller jeg er startet et lidt andet sted, nemlig med telt og rygsæk evt. på cykel. Pga. økonomi har jeg ikke til bil eller autocamper/campingvogn, men telt kan helt sikkert noget lignende med dets simple liv så tæt på naturen. Måske et tip, hvis andre læser med og kunne tænke sig at komme i gang :-) jeg startede med et telt fra Silvan til 200kr og liggeunderlag til 69kr – begge dele er så heldigvis opgraderet siden hen :D

1. Elsker også telt. Det kan også være lidt nemmere at manøvrere rundt med, tilegne sig og ja, så er der selvfølgelig også det økonomiske aspekt :) Kram E

3. Kære Emily

Hvor ser det fantastisk ud! Samsø er vidunderlig og i næste weekend skal vi selv derover og besøge nogle venner, som bruger hele sommeren på at arbejde og lave mad derovre. Fantastisk mulighed for at få set denne smukke ø igen, dine tips til øen kommer helt perfekt.

Det der du skrev, med at det som er ‘bikset’ bliver det charmerende, det kan jeg virkelig genkende. Vi er flyttet i et lille sommerhus i en skov for et par år siden. Vi vasker op i hånden, har kun brændeovn til opvarmning (så brændet skal lige hentes og kløves inden her bliver varmt), vi dyrker ret meget af vores eget mad i haven, så det går der også en del tid med. I det hele taget, så har vi talt meget om det her med tid siden vi flyttede herud, for i vores samfund så virker det som om vi hele tiden skal skynde os, så vi har tid til at slappe af. Og hvad betyder afslapning? At flade ud foran en skærm og putte noget i hovedet samtidig? Eller kan afslapning også være at sørge for at brændet er kommet ind, at kartoflerne er hyppet, at jordbærrene er plukket?

Jeg er bestemt stadig vild med at se en film og spise popcorn. Men der er så meget andet jeg hellere vil bruge min tid på nu. På ting der har værdi, ikke kun for os, men på længere sigt for flere. Så vi sår vilde blomster, køber frugttræer ind, undersøger hvad permakultur er og hvordan man kan dyrke grøntsager på en smart måde. Jeg føler at min tid nu går med ting af værdi, hvor jeg da jeg boede i byen, ofte kom til at drysse flere dage væk foran en skærm hvis jeg ikke holdt øje med mig selv. Ikke at der er noget som helst galt med byen, slet ikke. Jeg kunne bare lige genkende den der følelse du beskriver, den der campingfølelse, som er så vidunderlig befriende og nærværende. Det gik lige op for mig at det er sådan et liv vi er ved at skabe her og så blev jeg lige så glad at jeg ville skrive det til dig.

Knus til dig og til Tarzan!

Anja

1. Hej søde Anja,
      Så dejligt at høre fra dig og ikke mindst at I skal til Samsø og måske kan bruge lidt fra indlægget her ♡

Hvor lyder det vidunderligt og hvor kan jeg nikke genkendende til dine tanker om travlhed vs. afslapning. Så sundt at spørge sig selv om og ikke mindst arbejde med. Og tusind tak for at dele, det satte en masse i gang hos mig også. Kloge dig.

Hav den bedste sommer. Tarzan hilser mange gange.

Stort knus E

4. Kære Emily

1000 TAK, det Samsø-indlæg bekræftede mig kun i, at vi skal til Samsø på vores sommerferie i år. Og det lyder til, at Ballen Campingplads er der, vi skal være. Vi har to (store!) børn på 9 og 11 samt vores lille Havaneser, så jeg er sikker på, at det bliver en skøn og naturrig ferie for os alle.

Så TAK igen, Samsø it is i år :)

Kh.
    Maria

PS. Jeg var heller ikke den store campist (som i slet ikke!) før jeg mødte min mand, og nu elsker jeg det, og det gør vores børn heldigvis også – og så kan man jo heldigvis altid lire det lidt op ;)

1. Hej Maria

Åh håber I får den bedste ferie på Samsø og at I bliver lige så glade for det, som vi var <3

Haha... ja, man kan nemlig pimpe og lire en hel del og gøre camping til sit helt eget!

Kram fra mig

5. Ej, det ser simpelthen så hyggeligt ud! Har selv en lille drøm om, at tage et par dage på Samsø i år, da ferie vidst ikke bliver til noget med dagpenge og forhåbentlig snart et job rundt om hjørnet. Men så er det lækkert, at Danmark har små perler, hvor man hurtigt kan komme til, og stadig føle at man er på ferie :-)

6. Virkelig fedt at få lidt rejseinspiration når man sidder her på kontoret hos https://backpackerlife.dk/ – specielt når jeg ved hvor let det er bare kører ud i campingvognen. Har i taget længere rejser i den rundt i Europa? Jeg har overvejet en VW Wolkswagen og så lave den om, og så kombinerer roadtripping med backpacking tur i Europa fordi den kan kører langt. Men sådan en retro campingvogn kan sgu også lidt! :-)

Dbh
    Lars

7. Hej Emily,

Et af dine ældre indlæg som jeg først læser nu – desværre! Men virkelig et cool setup I har kørende der!

Jeg kunne til tider rigtig godt drømme om at have sådan en eller en form for camper, hvor man kan tage afsted og være helt fri i naturen og det ligner det, at man kan med jeres campingvogn.

Håber I havde en rigtig god tur. Glæder mig til at følge dig fremover :-)