3 ting der gør mig glad

Jeg havde egentlig lovet mig selv (og måske endda også jer engang?), aldrig at begynde at beklage mig over tid, manglen på samme eller at have forsømt bloggen.

Så lad dette være den eneste gang ;)

For min tanke er jo, at blogindlæggene skal falde, når der først og fremmest er noget at dele, men selvfølgelig også når tiden, lysten og overskuddet er der til det, specielt nu her i min nye jobsituation. Og så ved jeg også godt, at jeg nok selv er den, der lægger mest mærke til manglen på aktivitet.

Men sagen er den, at det altså hverken er lysten eller inspirationen, der mangler. Jeg skal simpelthen ‘bare’ lige finde ud af at balancere mit nye liv som helt almindelig working-9-to-5-lønmodtager holdt op imod, at jeg også stadig gerne vil dyrke blog og deslige. Og venner og aftaler og weekendhurlumhej. Vi har nemlig haft en vidunderligt social sensommer og september, men nu trænger jeg også til lidt solotid og en aften og en weekend helt uden planer af og til. Foruden blogtid.

Samtidig bikser jeg en hel del med min PCOS for tiden (en sommer fuld af rosé, is og croissanter var dejligt i det store hele, men åbenbart ikke så godt for den hormonelle balance) og det holdt sammen med ovenstående, har givet lidt meget at tænke på. Så nu ved I, hvorfor jeg ikke er helt så aktiv herinde.

MEN nok om tidsbekneb og hormonelt cirkus, nu lader vi i stedet fokus flytte sig til 3 ting, der gør mig glad netop nu ♥

Et æble om dagen

Har plukket Ingrid Marie-æbler hos min svigerinde og svoger i Vordingborg i weekenden og det må være mit yndlingsæble. Så friskt, sprødt og syrligt-sødt på den HELT rigtige måde.

Mon der er plads til et æbletræ på altanen?

Et blødt og kærligt våben

For nogle år siden havde jeg Gennemblødt, i bloggens læseklub og var så begejstret over, at der endelig var en bog, der forsøgte at gøre op med den kollektiove skam omkring og tabuiseringen af menstruation. Nu findes der tilmed en bog, der hylder hele den kvindelige cyklus, giver os et nyt sprog at tale om den på, og guider dig til hvordan den bliver din ven, og hvordan du kan drage stor fordel af at leve efter din cyklus. Dit hemmelige våben – guide til din kvindelige cyklus, hedder den.

Og det er jo lige akkurat noget af det, der er så fortryllende ved kvinder: Vi er ikke statiske, men ændrer os hormonelt såvel som fysisk henover måneden og det kan man bruge til sin fordel, fremfor at det skal være en ulempe. Bogen har opskrifter, gode råd, forslag til yogastillinger (for alle!) og fine betragtninger og anekdoter foruden letfordøjelig viden om hormoner m.m. God både for dem, der har rod i hormoner og cyklus, men bestemt også for dem, der ‘bare’ gerne vil leve mere i overenstemmelse med deres natur.

I øvrigt er mit mantra for tiden Bleed on it – det er det bedste råd til alle og mig selv i forhold til alle større beslutninger. I stedet for at gøre noget forhastet, så kan man lige vente en menstruation og SÅ beslutte sig. På den måde har jeg allerede undgået et par (lidt for) impulsive valg, som jeg faktisk ikke syntes var oplagte, efter at have tænkt over dem i alle stadier af cyklus.

Ren kærlighed til håret

Det drejer sig ikke om en ny hårkur, men derimod blot et mere end nysseligt hårspænde. Jeg bliver glad hver gang jeg kigger på det og så er det en knag til at fikse en løbsk hårlok eller klare frisuren (eller manglen på samme) i et snuptag på travle morgener. Det gør også et ellers lidt anonymt outfit fint og fikst i en håndevending.

Hårspændet har jeg modtaget som en gave af den meget søde 17-årige pige bag Hairclips Cph. Hun designer og sælger selv spænderne og den slags unge entreprenører, vil jeg hellere end gerne bakke op om ♥

(Visited 3.220 times, 19 visits today)

Skriv en kommentar

4 Kommentarer

  1. Jeg har endnu ikke læst ‘Din hemmelige cyklus’ endnu, men må snart få fat på den.
    I samme genre er jeg fuldstændig blown away over seje Lisa Lister (på ig: @sassylisalister), der bl.a. har skrevet ‘Code Red’, som også handler om at arbejde med sin cyklus og ‘Love your lady landscape’. Hun har selv arbejdet så meget med sin cyklus og underliv (altså, vi må finde et bedre ord, det er jo så klinisk), at hendes endometriose er i bedring. Hun taler også netop om at ‘bleed on it’, og skriver på en måde, hvor jeg har følt mig så empowered. <3

    Og er netop gået i gang med at læse 'Jordens kvinder', der også handler selvsamme emne. Aka: Jeg nørder også kvindens cyklus for tiden. Det er jo SÅ spændende.

  2. Jeg var til et foredrag omkring træning og kost hold op mod den kvindelige cyklus. Det var virkelige en øjenåbner for hvor store udsving vi kvinder har i løbet af en cyklusperiode. Jeg var helt høj på information bagefter og fik endnu større respekt for hvad der egentlig sker med vores hormoner. Samtidig var det også en kærlig reminder på ikke at være så hård mod min krop når den er oppustet eller jeg har mavekramper når den tid på måneden kommer. Kroppen gør jo virkelig et fantastisk stykke arbejde:)

  3. Kære Emily,

    Tak for dine altid fine betragtninger om livet.
    Jeg blev især ramt da du skrev, at du bikser en del med din PCOS for tiden. Jeg har selv PCOS og hvert efterår sker der lidt det samme – jeg bliver træt, ked af det og energiforladt i meget højere grad end resten af året. Hmm, måske er det sommerens ‘regning’, som du også hentyder til, der kommer der?
    I hvert fald er jeg lidt nysgerrig for at høre, hvor du først skrider til handling, når du bliver ramt.
    Er det kosten, stressreduktion eller hvor oplever du, at det har størst effekt at sætte ind først og fremmest?
    Rigtig dejligt efterår til dig.

    1. Hej Christina,
      Det er jeg ked af at høre. For mig er det en kombination af at tage hånd om stress og kost og kan fortælle at det heldigvis allerede har givet pote. 3 ugers dedikeret ‘ingen sukker og deslige’ og masser af søvn, gåture (fremfor hård motion) yoga og nærende mad og jeg er tilbage på sporet og føler mig i balance. Håber du også får et dejligt efterår.
      Stort kram Emily