Mål og drømme

 Gør noget ved drømmene
“Never hope for it, more than you work for it”. Måske det er enkelt, men ikke desto mindre er det noget jeg efterstræber at leve efter. Det passer på de helt store drømme og fremtidsplaner, men bestemt også på de små og mere kortsigtede. Lige fra at være den der ringer til veninden man vil ses med (i stedet for at vente på, at hun gør det), over at træne op til et løb, til at knokle på med større og mindre projekter, der bringer en tættere på målet.

Uanset om det mål så er personligt eller professionelt eller begge dele.

For helt ærligt. De fleste mennesker jeg kender, der har en spændende karriere (og det er ikke så få), har knoklet for den. Også selvom de får det til at se let ud. Ligesom dem der har en veltrænet og tonet krop, arbejder hårdt for sagen. Eller dem der er så dygtige til at bage/stå på ski/fotografere at de kan leve af det, har øvet sig. Tilføj selv til listen. For det gør sig gældende i langt de fleste henseender. Det er meget, meget sjældent, at der bare er dumpet et helt net appelsiner ned i turbanen.

Og ved I hvad? Det er en god ting! For det betyder, at man selv kan ændre på slagets gang og tage skæbnen i sine hænder.

Nedenfor er fokus på en sund og aktiv livsstil, ligesom eksemplerne knytter sig hertil, men det er altså samme filosofi jeg bruger, når det kommer til mit profesionelle liv. Eller hundetræning for den sags skyld.

Vil du have flere tips til træning og en sund hverdag så vær med i vores Cheasy Bootcamp, der er i fuld gang. Men det er aldrig for sent at starte :)

Og deltag i fællestræningen til live-events’ne første weekend i marts i hhv. København og Århus.

At sætte sig selv op til succes
Det hjælper helt bestemt at vide hvad ens mål er. Hvor man gerne vil ende. Men vær både realistisk overfor og blid ved dig selv. Og sæt dig selv op til succes. Uanset om du vil være sundere, slankere, hurtigere eller stærkere, så gør det nemt for dig selv at vinde og svært at fejle. For hver lille succes vokser selvtilliden, lysten til projektet og motivationen. Hvis du omvendt sætter dig selv op til at fejle, så er det, man kvitter i løbet af nul-komma-fem.

Så i stedet for at tage munden alt for fuld og love dig selv, at nu skal du også stoppe med at ryge, kunne passe dine jeans fra du var 17, træne hver eneste dag og aldrig spise sukker igen, så start i det små. Eksempelvis med at have som delmål, at du skal træne 1 gang om ugen. Eller spise en portion grøntsager hver dag. Når det er blevet en succes, så øg hyppigheden. På samme måde kan du luge ud i det tilsatte sukker i dagligdagen og i stedet nyde en lækker dessert (eller fastelavnsbolle!) en gang imellem. Det er langt mere realistisk og holdbart end aldrig/altid at skulle gøre noget bestemt.

Og så handler det med at sætte sig selv op til succes også om at tænke fremad. Også når det kommer til det helt lavpraktiske. Sådan er det i alle tilfælde for mig. Derfor lægger jeg bl.a. mit træningstøj frem aftenen før og pakker min træningstaske, så jeg er klar til morgentræning eller kan tage det med mig. Så er der ligesom ikke nogen undskyldning.

På samme måde har jeg også altid snacks og mellemmåltider med mig. Jeg træffer dårlige beslutninger på sundhedskontoen, når jeg er sulten og blodsukkeret lavt. Så i stedet for at ‘se hvad der sker’ eller om der måske dumper en sund snack ned i skødet på mig, når klokken slår mellemmåltid, så planlægger jeg, hvad jeg skal spise og have med.

Fejr de små succeser og ros dig selv
Sidste år løb jeg to halvmaraton. Da jeg startede med at løbe for tre år siden havde jeg egentlig kun ét mål. At jeg ville kunne løbe resten af livet (forhåbentlig). Jeg har løbet hver anden dag, stort set uden undtagelse siden. Min træning i starten var derfor meget stille og roligt og med fokus på at opbygge stærke led og sener. Ikke på at løbe x antal kilometer på x tid. Jeg har aldrig været skadet. Og allerede dengang i starten, hvor jeg gik mere end jeg løb, lavede jeg et lille ritual: Når turen var færdig rakte jeg hænderne i vejret. Altså i sådan en klassisk sejrspositur. Det føltes fjollet og det føltes godt. Som at give sig selv et kæmpe klap på skulderen.

Jeg gør det stadig. Det med armene i vejret. Også når jeg har haft en dårlig tur med tunge ben. Så giver jeg mig selv et mentalt klap på skulderen over at jeg kom ud og kom igennem. Det er alle de små, daglige træninger der er den store præstation, når det kommer til stykket.

At opgive det man vil på sigt, for det man vil lige nu og her
Uanset om ønskemålet er at føle sig godt tilpas i sit skind (eller bikini), kunne passe jeans’ne fra før graviditeten, kunne lege tagfat med sine børn i timevis eller noget helt fjerde, så er der en skurk, man skal have sig for øje. Det er, når man selv kommer på alskens undskyldninger, for et eller andet man har lyst til (eller ikke lyst til) lige nu og her. Noget der ikke er synonymt med dér, hvor man egentlig gerne vil hen på sigt. Ens egentlige drøm eller mål. Der bliver kvalt i en ‘nu og her’-trang.

For mig handler det bestemt ikke om at være fanatisk eller enten/eller. For hvis basen er i orden, så er der masser af plads til både den gode nydelse og de små fodfejl.

Det er først hvis de småting man går og gør på daglig basis, i dén grad spænder ben for, hvor man egentlig gerne vil hen, at det måske er tid til at stoppe op og omlægge kursen. På en realistisk og blid måde. Med masser af fejring af alle de små succeser :)

 

 

Skriv en kommentar

24 Kommentarer

  1. Hej – Tak for din blog, som jeg besøger dagligt :)
    Hvor er din bikini fra på det sidste foto – super flot!

    God dag
    Birgitte

  2. Hej Emily. Fint indlæg:) Cheasy flasken med vandet? Kan de købes nogle steder og din fine jakke? Det er en forårs jakke ikke? Hvor er den fra? God dag fra Tanja

    1. Hej Tanja, mange tak <3 Mht flasken hører jeg lige ad, stay tuned! Jakken er en vinterjakke fra Ganni (den er i to dele, en thermounderjakke og så en regnfrakke yderst). Tror de stadig har den på udsalg. Rigtig god dag lige tilbage. Kram Emily

  3. Skønne Emily, jeg elsker simpelthen din tilgang til tingene og især din måde at formidle emner som det her på – ingen løftede pegefingre, og ikke noget med straf. Kun det gode, og fokus på, hvad man kan opnå, hvis man engagerer sig. Ret perfekt en dag som i dag, hvor mit skoletrætte hoved skal starte 2. semester på kandidaten ;)

    Kunne du måske lokkes til et indlæg om din proces, da du startede op med løb dengang? Jeg synes i hvert fald det er svært at finde ud af, hvor fokus skal ligge, og hvad der er gode ambitiøse men realistiske mål :)

    Knus
    // http://www.moonlitmadness.dk

    1. SÅ godt at høre at du modtager det sådan og finder mine skriblerier inspirerende. Det vil jeg (også fejre) :)

      Pøj pøj med semesterstart, men dejligt hvis du kan gå til det engageret og klar.

      Løbeindlæg er vist et ønskeindlæg af de store, så sådan et skylder jeg jer vist snart.

      Kram Emily

  4. Rigtig dejligt, velformuleret og reflekterende indlæg. Sundhed i alle dens former er i den grad individuelt, og der findes ikke en konkret opskrift, der virker på alle. Men at blive inspireret, det kan alle bruge, og dette indlæg er i den grad inspirerende. Især til at tage tingene i et realistisk tempo.
    Tak for at lave et sponsoreret indlæg, der har så meget mening og indhold :)

    // http://www.jannifromtheblog.dk

    1. Det var bestemt så lidt og tak for så flot respons, bliver mægtig glad over, hvis I kan bruge mine tanker og erfaringer :) Knus Emily

  5. Så dejligt et indlæg ?

    Efter at have været nede med stress i efteråret har jeg udnævnt 2017 som drømmenes år.

    Der skal leves fuldt ud og dyrkes og vandes de ting som giver mest værdi for mig.

    Jeg er begyndt at løbetræne efter længe at have troet jeg ikke havde benene til det, nu har jeg de rigtige løbesko, vejledning fra en fys og tilmeldt mit første lille løb til maj.

    Tror og stoler på turen kommer til at gå til Thailand til april.

    Ny og bedre hverdag med arbejde som giver mere nærvær og værdi for mig. Faglig og personlig udvikling.

    Lære at spille guitar og en tur ud i verden og lave frivilligt arbejde igen drømmer jeg også om!

    Hvor er det godt 2017 kun lige er begyndt ❤️

    1. Wow, sikke en masse fantastiske drømme og planer Maria! Ønkser dig det bedste med det hele, det kan vist kun blive et godt år <3 Mange kram Emily

  6. Rigtig fedt indlæg! Meget motiverende på den helt rigtige måde, ingen løftede pegefingre eller dårlig samvittighed, det er lige mig :) Og lige som Lisbeth ønsker jeg mig også et indlæg om løb, hvordan man kommer igang og hvordan man bliver ved, og måske også om træning generelt.

    Og så vil jeg vildt gerne vide hvor dine høretelefoner på billed 4 er fra? :)

    God tirsdag

    1. Det er jeg glad for at høre Nikoline <3 Ønskerne er noteret.
      De er fra Skullcandy. God dag :) Knus Emily

  7. Tak for godt og rigtigt indlæg!
    Hvor er den lille sorte skuldertaske med brune detaljer fra?
    Tak :-)

  8. Kære Emiliy,

    Sikke et fint indlæg. Jeg er den seneste tid blevet nysgerrig på om du har nogle faste rutiner i forhold til at planlægge din fremtid og sætte nye mål – og om det er nogle du eventuelt kunne have lyst til at indvie os læsere i ;-)?

    // Isabella

    1. Det vil jeg i alle tilfælde gerne tygge lidt på, måske der kan komme et lille indlæg ud af det. Umiddelbart kigger jeg mest på hvad der skaber værdi for mig og prøver at lave mere af det. Og så går jeg altid med min mavefornemmelse. Og har egentlig ikke så travlt med at komme videre, videre, videre, men nyder også at være der hvor jeg er og forsøge at blive bedre der. Det passer godt til mig. Kram Emily

  9. For et inspirerende innlegg, jeg syntes du har så mange gode og viktige punkt (og jeg er selv HELT tilhenger av den gyldne middelvei og å nå de små målene).
    ps: håper du forstår min norske kommentar :) Er fast leser av bloggen din, den er så kjekk å lese :)

  10. Kære Emily.
    Sikke dog et fantastisk velformuleret og velfunderet indlæg – fornuft og sundhed på skrift.
    Jeg bliver så, så glad og motiveret af at læse sådan et indlæg, og det er fantastisk at se din geniale formidling af en sund, glad og balanceret livsstil.
    Rigtig god dag til dig :-)

  11. Du har så ret. De små succeser i hverdagen, er med til at rejse dig og så lige give den en tand op næste gang, og så bruger jeg også gerne det at glæde mig selv med noget når jeg et af mine delmål / mål er nået. Eks. ved at købe et lækkert strykke løbeudstyr / tøj etc. Det er med til at øge motivationen for dine delmål / mål.

    Et godt trick er, at synliggøre sine delmål / mål ved at sige dem højt og skrive dem ned så de fremstår præcist og med dato / tid for delmålet / målet.

    Bedste hilsner,
    Århus, Lene. <3

  12. Det er virkelig et fint indlæg, og giver en masse stof til eftertanke. Jeg er selv begyndt på at indøve nogle nye rytmer, med mindre mål som er realistiske, men samtidige ikke for nemme. Og det går virkelig godt! Jeg tror at det især handler for mig om at tage et mål af gangen i stedet for hele tiden at ville 1000 ting og så slet ikke kunne overskue det.
    En ting jeg ved som virker rigtig godt for mig, det er at skrive det ned. Det er som om det har sådan en magisk kraft, som gør at man ikke bare kan ignorere det ;)

    nouw.com/frejjack

  13. Tak for et dejligt og simpelt indlæg, som fik mig til at tænke en ekstra gang over at gøre sig umage og blive ved. Både i privaten men også på arbejdet.
    Nu ingen vil adressere elefanten i rummet – WOW for en krop. Den “ønsker” jeg mig falder ned i turbanen sammen med appelsinerne.. Eller, nåå nej ;)

    1. Sikke en herlig kommentar Maria og så godt at høre at det kan bruges!

      Haha… tak, du er sød ;) Kram og klem og god arbejdslyst <3