Påskelæsning: Venindebogen

Inden jeg ‘går på barsel’ har jeg en drøm om at få lavet en lille håndfuld tilføjelser til bloggens venindebog. Jeg har allerede et par damer i kikkerten, men hvis der er en, I drømmer om at ‘komme hjem til’ og høre mig udfritte om dette og hint, så pip endelig op.

Jeg elsker vitterligt, at lave venindebøgerne fordi jeg både får lov til at lege Kender du typen (håber stadig DR ringer, den dag Anne Glad ikke vil mere) i kombination med at fotografere og tale med et interessant menneske. Så bliver det ikke meget bedre i min bog. Som udgangspunkt er det folk, jeg kender i en eller anden udstrækning (fra nære venner til bekendte) der er med, men der har også været nogen med, jeg ikke umiddelbart kendte i forvejen og som jeg sidenhen er blevet venner med. Netop på grund af venindebogen. Dét er hyggeligt.

Sådan var det med Signe Wenneberg, som jeg fotograferede og interviewede for snart tre år siden. Det var dengang, jeg for alvor begyndte at interessere mig mere for bæredygtighed og da Signe så inviterede mig på morgenmad i sit pragtfulde sommerhus, blev det starten på et grønt venskab. Forleden besøgte jeg Signe i selvsamme sommerhus og i den anledning, var I nogle der spurgte, om ikke jeg skulle lave venindebog med hende. Men det er altså allerede gjort :)

Og således tænkte jeg, at det måske var hyggeligt at samle lidt af veninderne fra arkivet her. Så er der lidt påskelæsning til at spæde bøgerne, aviserne og magasinerne op med. Som I kan høre, er påsketid lig med den helt store læsetid for mig.

Jeg har hyrdet et udpluk sammen her i indlægget, men alle venindebøgerne kan I finde lige her.

Forhåbentlig kommer der snart flere til. For selvom det er nogle af de mest tidskrævende indlæg at lave, så er det også nogle af dem, jeg holder mest af at producere.

God læselyst ♥

Signe Wenneberg.

Leonora Christina Skov.

Pernille Teisbæk.

Petra Nagel.

Andrea Elisabeth Rudolph.

Seneste kommentarer
  • JulieJeg elsker venindebogen - det er uden tvivl nogen af de bedste indlæg! Jeg ville ..
  • CarolineSofie Linde <3 Nanna og Josephine fra Fries before guys. Hella Joof. Kram ..

Monthly Wanted: Godnat- og undertøj

Med ganske få undtagelser er jeg ‘skyldig’ i kun at sove i gamle, hullede, udvaskede reklame t-shirts. Hvilket var fint nok, hvis jeg nu rent faktisk syntes, det var et hit. Men for at være helt ærlig, så knuselsker jeg den ene pæne pyjamas jeg har, ligesom jeg for alvor føler mig meget bedre tilpas (og af og til sexet i tillæg), når jeg sjældne gange sover i en pæn chemise eller lækker natkjole.

Jeg kan nemlig godt lide at være ‘klædt pænt på’ til natten, og det er således noget, jeg gerne vil prøve at prioritere lidt mere. Derfor røg alle de gamle, udrakkede tee’s til genanvendelse, da jeg ryddede op i skabet for nylig og nu vil jeg gerne anskaffe lidt men godt af noget, der både er flot og rart at sove i.

Og jeg har samme mission for undertøjsskuffen, der sandt at sige også er en noget sølle forsamling efterhånden.

Det er ikke fordi det behøver at ligne noget fra en voksenfilm. Altså hverken undertøj eller nattøj. Men det skal være lækkert, pænt, behageligt og lavet i ordentlige materialer.

Jeg har prøvet at samle lidt fra min ønskeliste til natten og inderst inde her, men tip mig endelig, hvis I kender gode mærker, I kan anbefale.

Reklamelinks:

  1. Stribet natskjorte i bomuld fra Arket
  2. Bh af SilverTech og økologisk bomuld fra Organic Basics
  3. G-streng af SilverTech og økologisk bomuld fra Organic Basics
  4. To vaskeposer i forskellig størrelse fra Ellos
  5. Langærmet trøje i lyocell fra H&M
  6. Undertrøje i 100% økologisk merinould fra Dilling
  7. Trusser i 100% økologisk merinould fra Dilling
  8. Sort bh med blondedetaljer fra Triumph
  9. Sorte braziliantrusser med blonder fra Triumph
  10. Grå top fra Femilet
  11. Bralette uden bøjle fra Woron
  12. Højtaljede trusser fra Woron
  13. Trekantsbh i mesh fra Moons & Junes
  14. Trusser i mesh fra Moons & Junes
  15. Sovemaske i silke fra I Love Beauty
  16. Stribede pyjamasbukser fra Ellos
  17. Underkjole fra Underprotection
  18. Shorts i 100% økologisk bomuld fra Aiayu
Seneste kommentarer
  • AnnaHar altid sovet i pyjamas og elsker det. Kan godt lide både Lady Avenue og ..
  • HeleneHej Emily, Jeg er lige netop i samme proces som dig! Jeg har dog længe haft ..

Gravid uge 21-25: Energioverskud, lændesmerter og kropsoptur

 

Tilbageblik til da jeg var gravid i uge 21-25 (midt marts til midt april).

Dvs. at vi ‘endelig’ er ved at være up to date med graviditetsføljetonen. Jeg er nemlig i uge 26 i skrivende stund. Så fremover kommer der ét indlæg pr. uge og mere eller mindre i realtid.

På gravid-coke

Jeg har SÅ meget energi med undtagelse af ganske få dage. Nuvel, jeg vil stadig gerne relativt tidligt i seng og er træt om aftenen, men indtil kl. 22 er jeg FRISK. Tror nærmest jeg har mere energi end jeg plejer, altså når jeg ikke er gravid og jeg føler mig helt utroligt vital. Jeg tænker, at det nok ikke varer ved, så jeg sørger for at nyde, at det er sådan nu og bruger alt overskuddet til at nå til bunds i ting, jeg gerne vil fikse, inden baby kommer.

Jeg ved ikke om det er graviditeten, der gør, at jeg er ekstra energisk i denne periode. Egentlig tror jeg måske mere, det er den på mange måder ret regelmæssige og sunde livsstil, der følger med: Jeg drikker ikke, har ingen late nights, sover godt og regelmæssigt, tænker på at passe på mig selv og spiser overvejende sundt, ligesom jeg får trænet en masse. Jeg dyrker fortsat styrketræning (crossfit/funktionel træning) to gange om ugen og så supplerer jeg med gåture, svømning og yoga selvfølgelig. Det føles ikke rart at løbe længere, men al anden bevægelse er herlig og bidrager kun til energioverskuddet.

Vi er også på skiferie og jeg nyder et par rolige ture på pisterne, men ellers går jeg mest ture. Jeg kan godt mærke, at mit balancepunkt er forskudt og jeg vil heller ikke tage nogen chancer.

Hit me baby one more time

De små puf og bobler er nu reelle spark og slag (går jeg ud fra -da de både kommer oppe og nede, her og der, så tænker det både er fødder, hænder og albuer, der er i spil) og jeg mærker liv dagligt. Meget liv. Der er gang i den lille røver og af og til sparker han så hårdt, at jeg bliver helt forskrækket. På samme måde kan jeg også af og til ligefrem se bevægelser under maveskindet, når en lille hånd eller fod buler ud.

Det er SÅ herligt og ligesom jeg har det godt fysisk, så er alle de daglige påmindelser om, at han lever og tilsyneladende stortrives, så betryggende. Jeg kan virkelig slappe af og nyde det nu. Og ‘snakke’ med baby og fortælle ham ting og sager eller skælde ham kærligt ud, når han vækker mig tidligt, ved at gynge i navlestrengen og bruge indersiden af min mave som boksepude ♥

 

Kvinde elsk din krop

Noget andet jeg nyder, er min krops nye frodighed og former. Hvor jeg nogle uger forinden, følte mig helt ved siden af mig selv i fysisk forstand og syntes, det var umådeligt svær at klæde mig på, så elsker jeg min krop nu. Jeg har vænnet mig til de store bryster og i takt med at maven vokser og buler mere og mere ud er det som om tøjet sidder pænere. Men det er en meget lille del af det, omend det nu engang er rart at føle sig godt tilpas i sit eget skind. Men dét jeg for alvor roser og skatter min krop for, er alt det, den kan og er i gang med. Jeg er fuldstændigt fascineret og fuld af beundring over kvad kvindekroppen kan og må dagligt minde mig selv om, hvilke utrolige ting, min krop præsterer. For ikke nok med at den gror et nyt, lille menneske, så producerer den også ekstra blod, klargør ‘mejeriet’ og forbereder sig på fødsel. Det er SÅ sejt. Altså tænk engang, at vi kan alt det.

Rygdrillerier

Min bacne (uren hud på ryggen) er på retræte og huden er klaret næsten op igen, hvilket er så rart. Tænker, at det måske også har lidt at gøre med, at jeg nu spiser bedre og sundere end i første del af graviditeten. Det eneste der driller er faktisk min lænd. Ikke dagligt og sjældent voldsomt, men nogle dage niver det en hel del i den og den er øm, øm, øm. Det lader til, at jeg selv kan påvirke det lidt, ved at tænke over mine arbejdsstillinger og prøve at modvirke mit naturlige (og kraftige) lændesvaj lidt. Men det er ikke altid jeg lige husker det og på dage, hvor jeg har siddet meget foran computeren og glemt at skifte stilling, gør det nas i lænden. Det er også blevet bikset at sove. Og ja, jeg ved godt at jeg egentlig skal nyde det nu, hvor jeg trods alt stadig kan sove på ryggen og ikke kun på siderne, men for en der altid har sovet på maven, så er det noget af en omvæltning allerede. En dag er jeg til den mest vidunderlige wellness-massage på Nimb. De har en gravidbriks, således at jeg kan ligge på maven og jeg ved næsten ikke, hvad der er bedst; selve massagen eller det faktum at jeg ligger på maven i 45 vidunderlige minutter.

 

Hundestoresøster

Penny er mere og mere opmærksom på mig og jeg føler mig helt og aldeles overbevist om, at hun kan ‘mærke noget’. Jeg ved godt det lyder så skørt og crazy dog lady-agtigt, men noget af det, jeg umiddelbart glæder mig allermest til, er at Penny skal møde vores baby. Og til at se dem sammen. Jeg er selv vokset op med mine bedsteforældres hund, som jeg knyttede et tæt bånd med og som lærte mig mangt og meget om respekt og kærlighed til andre levende væsener. Jeg håber sådan at vores dreng og Penny får samme bånd med tiden. Jeg regner med at hun bliver verdens bedste hundestoresøster. Hun ELSKER børn i alle aldre og jeg mistænker hende lidt for at drømme om en karriere à la Nanna i Peter Pan. Når det er sagt, skal man selvfølgelig ikke Disney’ficere hund/barn-relationen og det skal først og fremmest foregå på hendes præmisser og med omtanke for hende. Jeg har en masse faglig viden omkring hunde og børn fra mit hundetrænervirke og ser og hører ad den vej desværre også om, når det går (helt) galt mellem hunde og små børn og det kan det nemt, hvis man misforstår eller overser hundens signaler.

Jeg tænker, at jeg vil skrive et mere uddybende indlæg om mit syn på, hvordan hunde og mindre børn, kan få glæde af hinanden og leve trygt sammen, når baby er kommet.

Kedelige cravings

Der sker ikke meget nyt på cravingfronten. Enkelte dage kan jeg blive helt syg efter lakrids, men ellers er min appetit og min madlyst faktisk ret normal. Hvilket faktisk er rart, for så kan jeg uden problemer spise nogenlunde sundt, normalt og varieret og det føles godt. Dog har jeg en lidt uhensigtsmæssig craving: Jeg er helt vild med tun. Sundhedsstyrelsen siger max. en dåse om ugen grundet tungmetaller, så det holder jeg mig indenfor og glæder mig hver uge til ‘tunmandag’. Jeg er stadig en hund efter jordbær, ligesom min birkes-craving også hænger ved. Og sprøde, grønne æbler og grapefrugt (og andet citrusrelateret) siger jeg heller ikke nej til.

Jeg prøver overvejende at spise sundt og varieret, men med plads til nydelse og jeg spiser generelt mere end jeg plejer. Jeg har ikke nogen deciderede regler (altså udover dem Sundhedsstyrelsen har for gravide), men generelt forsøger jeg, at spise ting, der er fulde af god næring fremfor tomme kalorier. Men der er også undtagelser. Tebirkes blandt andet ;)

Ps. Gravid uge 16-20Gravid uge 12-15Gravid uge 8-11Gravid uge 6 og 7
og Gravid uge 4 og 5.

Pps. Vi skal være forældre.

Ppps. Sådan blev jeg gravid.

Seneste kommentarer
  • Emily SalomonYay dét er en god idé, tak :) ..
  • Emily SalomonTak og jeg byder på hund/barn-tanker snarest ♡ Knus ..

Betydningsfulde genstande

Jeg er ikke voldsomt materialistisk. Forstået på den måde, at jeg som udgangspunkt ikke tillægger ting særligt stor emotionel eller åndelig værdi, og derfor også har let ved at skille mig af med dem. Som jeg skrev i mandags, har jeg som regel altid let ved, at svare hurtigt på Marie Kondos nøglespørgsmål: Does it spark joy? 

Min mor er lige modsat, hun er en ægte samler og gemmer (mange) ting af (mange) forskellige årsager. Der er ikke noget, der er rigtigt eller forkert og jeg kan berette, at begge yderpunkter giver bagslag. Hendes i form af bunker, mit i form af, at jeg af og til fortryder, at jeg skilte mig af med dét eller dét.

Når det er sagt, så er der bestemt også ting som er betydningsfulde for mig. Som har iboende historier, som markerer en stor begivenhed i mit liv eller som minder mig om en særlig person, der måske ikke er mere. Det er ting, jeg ikke kunne forestille mig at gå af med. Herunder et par ure, en lille smykkesamling og så fotografier og billeder.

Smykkesamlingen tæller bl.a. en organisk, barok ferskvandsperler fra Ro Copenhagen, jeg fik i forbindelse med min tidlige graviditet. For mig symboliserer den liv og en ny begyndelse og vil altid være noget ganske særligt. Ro Copenhagen laver smykker lige efter min næse; i de bedste ægte og ædle materialer, så det er smykker, man kan have hele livet igennem og gå med dag ud og dag ind.

 

Sådan er det også med resten af mine smykker: Min forlovelses- og vielsesring (sidstnævnte er lavet af arvediamanter og -guld fra min mormor), en halskæde jeg fik lavet til vores bryllup og en ring mine forældre forærede mig ved min første bogudgivelse. Jeg synes der er noget så fint i, at de smykker jeg går med hver dag, er så betydningsfulde for mig og minder mig om nogle af de vigtigste mennesker i mit liv.

 

Og jeg er begyndt at overføre den måde at tænke på, når jeg selv køber ting. Jeg køber mindre og sjældnere, men når jeg gør, så skal det også være meningsfuldt. I efteråret forærede jeg mig selv 4 (brugte) Y-Stole og en vase, jeg længe havde drømt om og ønsket mig. For at fejre hvor langt jeg var kommet i min rejse mod at helbrede min hormonelle ubalance. Jeg bruger stolene og vasen dagligt og jeg bliver vitterligt glad, hver gang jeg ser på dem. Både fordi det er smukke genstande, ja nærmest kunsthåndværk i alle tilfælde i vasens tilfælde, men også fordi de er markører for noget, jeg har opnået og en egenkærlighed, jeg har udvist mig selv.

Derfor går jeg også lige nu og leger med tanken om at forære mig selv endnu et smykke. Gerne et jeg kan få indgraveret med barnets initialer, når jeg har født. Måske en halskæde eller en ring.

 

Smykkerne her i indlægget er blot til låns, men når jeg har født – en begivenhed der i dén grad skal fejres og markeres, og som kommer til at være startskuddet for mange nye historier – så ved jeg godt, hvad jeg ønsker mig og vil forære mig selv: Det smukke signetvedhæng eller den yndige signetring (er også ret vild med denne med et hjerte af små diamanter).

 

Og således udvide samlingen af smykker med en særlig historie og betydning, der kan følge en og som potentielt kan være med til at bringe personlige fortællinger og minder videre i generationer, når de går i arv. Det er fint.

Det med at gå i arv, skal vi nok finde en løsning på. Også selvom barnet i min mave er en dreng. Måske han vil gå med smykker. I så fald har han min velsignelse. Eller måske han en dag får en sød kæreste eller en lillesøster, der skal have dem. Eller måske de (eller en efterfølgende generation) vil gøre som vi gjorde og genbruge smykker til at skabe nye smykker og fortællinger.

 

Seneste kommentarer
  • SofieHvor er du sød, tak Emily. God påske til jer! ..
  • Emily SalomonAlle mine smykker (i alle tilfælde dem jeg går med dagligt) er i massivt, ægte ..

Mine favoritter

Drengemor

Måske de af jer, der følger med på instagram, allerede har set det: Vi skal have en lille dreng ♥

Det er en lille fyr, der sparker, puffer, maser og rumsterer noget så lystigt i min mave. I går sad min mor og jeg og kiggede på maven og man kan vitterligt se, at han bevæger sig derinde. Udfra al den bevægelse føler jeg allerede lidt, at jeg begynder at lære ham at kende. Tidligt i morges har jeg således for første gang skældt ham (kærligt og for sjov) ud, for at vække mig meget tidligt, idet han slog saltomortaler og svingede sig i navlestrengen. Men det med at blive vækket, må jeg nok hellere vænne mig til.

Og mens jeg godt ved, det lyder skørt, så har jeg ikke været et sekund i tvivl. Altså om at det var en dreng. Derfor blev jeg ikke specielt overrasket, bare glad, da vi fik det bekræftet til misdannelsesscanningen. Faren derimod blev meget rørt, mens jeg grinte lykkeligt over at se vores fidus af en baby, der ikke kunne ligge stille længe nok, til at alle de mange målinger kunne blive udført. Det lykkedes dog til sidst og alt så fint ud. En ting ville han dog gerne vise frem. Lad os bare sige det sådan, at hvis ikke vi ville have haft kønnet at vide, skulle vi have holdt os for øjnene, det meste af de fem kvarter scanningen endte med at vare.

 

For at være helt ærlig, så betød kønnet ingenting for mig. Eller selvfølgelig betyder køn jo noget, men om det var det ene eller andet var mig aldeles ligegyldigt. Vores vej til at få et barn har været fyldt med så mange bump, at jeg til stadighed blot er allerydmygest taknemmelig, hvis denne graviditet ender med et sundt og raskt barn.

Når det er sagt, så forstår og anerkender jeg, hvorfor pigebørn kan være højt på ønskelisten (noget jeg ikke forstod tidligere), især når man ser på det specielle forhold piger og kvinder kan have til deres mødre. Også når jeg selv ser på den helt specielle relation, jeg har til min egen mor. Det er det, jeg kender. Det, der umiddelbart er nemt at relatere til og forstå. Men kan drenge ikke også have en fin og ganske særlig relation til deres mødre? Selvfølgelig kan de det og jeg håber på og glæder mig til at opleve og udforske den.

For jeg har altså hele tiden set mig selv som drengemor. Hvorfor kan jeg ikke helt sætte en finger på. Måske fordi jeg er så vild med Nikolaj og lidt håber på, at vi har lavet en miniversion af ham. Nuvel, jeg håber nok også, at vores lille dreng har fået lidt med fra mig.

Hvilket leder mig til, hvor spændte vi er på at møde ham. Også selvom han skal blive, hvor han er i mindst ti uger til. Ellers får han med mig at bestille. Men jeg glæder helt umådeligt til at se ham og lære ham at kende, opleve hvad det er for et lille menneske, vi har skabt sammen. Og hvilken personlighed han kommer med. Til at følge ham og se ham udvikle sig. Til at støtte ham i og omfavne de valg han træffer og de ønsker han må have for livet.

Og så håber jeg også, at kunne præge ham lidt, så han bliver glad for bevægelse, naturen, mad og livet i almindelighed. Og til at blive nysgerrig, åben og empatisk. Og god ved dyr og andre mennesker.

Så kan jeg faktisk ikke ønske mig meget mere ♥

Seneste kommentarer
  • CHej Emily :) Stort tillykke med den lille fyr! Og tak for et skønt indlæg ..
  • Emily SalomonTak for den søde kommentar B ♡ Og sikke nogle herlige aktiviteter I laver med jeres ..

Min matcha latte

Jeg drikker matcha næsten hver eneste dag og har gjort det i et års tid snart. Det begyndte, da jeg skar ned på mit kaffeindtag, og siden droppede kaffen helt for en periode. Jeg savnede nemlig ritualet omkring at drikke kaffe, men kaffe (i de mængder jeg drak den) gjorde mit hovede og mine hormoner kulrede, så en pause var på sin plads og for mig, var matcha alletiders erstatning. Så god, at jeg holder ved den og må indrømme, at kaffen har fået sig lidt af en modstander.

Der er også koffein i matcha, men nogle kloge mener, at den er af en lidt anden type, end den der findes i kaffe og at den udløses langsommere og over længere tid. Om der rent faktisk er belæg for den påstand, er jeg ikke gået ind i, men udfra hvad jeg oplever på egen krop, kunne der godt være noget om snakken.

Når man drikker matcha får man hele det (pulveriserede) grønne teblad med og får således alle de gode ting fra teen. Som tommelfingerregel siger man, at man får samme næringsindhold i én kop matcha, som man gør i 10 kopper almindelig, grøn te. Heriblandt masser af antioxidanter og så siges matcha også at have fine antiinflammatoriske egenskaber.

 

Personligt holder jeg meget af den støvede/jordede og lidt beske smag af matcha og drikker det også gerne ‘rent’ (1/2 til en hel tsk mathcapulver pisket op med 80 grader varmt vand), men især om morgenen og på tom mave, kan det være lidt hårdt og kan give lidt niv i maven (har hørt om mange andre der oplever samme), så jeg foretrækker at drikke den som en ‘latte’. Så bliver smagen også lidt rundere.

Der er virkelig mange måder at lave matcha latte på og selv har jeg et par metoder til at frembringe den skummende, grønne drik.

Den første metode er den enkleste, men den anden er den jeg bruger oftest og den er heller slet ikke så bikset endda. Den kræver bare lidt flere ingredienser.

Matcha Latte No. 1

– Den enkle

1/2-1 tsk matchapulver
1 dl 80 grader varmt vand
2-3 dl ‘mælk’ efter smag og behag (jeg bruger som regel havremælk)

  • Pisk matchapulveret med det varme vand til det skummer og der alt pulveret er pisket ud. Brug et lillebitte piskeris eller et decideret matchapiskeris.
  • Skum/steam mælken på en mælkeskummer (jeg bruger den på vores kaffemaskine) eller varm den i en gryde og pisk i den med et piskeris.
  • Hæld den varme mælk i matchaen og nyd.

Matcha Latte No. 2

– Den lidt mere avancerede (dog mindst lige så hurtige). Denne variant er mere kompleks i forhold til næringsindhold og mætter dejligt idet den indeholder proteiner fra collagen og fedt fra kokossmør. Netop de to ingredienser gør også, at den efter sigende, er rent guf for bl.a. huden.

1/2-1 tsk matchapulver
2 scoops collagen-pulver
1 spsk kokossmør (creme of coconut)
1/2 tsk ægte kanel
4 dl 80 grader varmt vand
evt. 1/4 tsk vanillepulver
evt. adaptogener som ashwagandha

  • Kom alle ingredienser i en blender og blend det 2 minutter ved højeste hastighed.
  • Lad evt. stå et øjeblik. Så danner der sig et cremet lag af skum.
  • Hæld op i en kop og nyd.

Jeg bruger som regel premium grade eller ceremonial grade matcha.

Ps. Jeg drikker kaffe igen. Dog slet ikke i samme mængder eller så hyppigt som tidligere. For tiden er det ca. en enkelt kop om dagen. Dog er der også mange dage, hvor jeg slet ikke drikker kaffe overhovedet. Og aldrig efter kl. 15. Så kan mormor her (efter kaffeafvænning) nemlig ikke sove.

 

Seneste kommentarer
  • Julie MænnchenDen ser også vildt lækker ud :) Kunne være det skulle afprøves en dag! ..
  • Emily SalomonJeg bruger en fra Vital Proteins, som jeg køber på iHerb.com, men det er blevet ..

Skønheden i alting

Morgenmad efter en lang gåtur en solrig lørdag. I godt selskab og på H15 i Kødbyen. Mit forhold til tid har ændret sig drastisk på det seneste. Måske det er fordi, jeg er gravid. Måske jeg bare (endelig!) reelt er blevet bedre til at leve lidt langsommere. Har virkelig også øvet mig. I at gøre
...

Seneste kommentarer
  • LouiseJeg ville i hvert fald elske at læse sådan et indlæg😉 Jeg tjekker lige indlægget ..
  • Emily SalomonTak for anbefalingen og hvor er det dejligt at høre om jeres oplevelse af at ..

Bøger