Bryllups- & bikinibootcamp: Søvn

Jeg kunne lige så godt have startet med det her tema som med motionen. For søvn er vitterligt alfa og omega for min sundhed. Og noget der både bliver overset og negligeret, så derfor også ret så relevant at tage op.

For det hele hænger (heldigvis) sammen. Sover jeg ikke nok, får jeg nærmest tømmermandsagtige cravings og lysten og overskuddet til træning daler proportionalt med søvnunderskudet. Og omvendt falder jeg nemmere i søvn og sover bedre, når jeg også er fysisk træt og har brugt kroppen. Og når jeg har spist godt. Er lidt som små børn, hvad det angår og har svært ved at falde i søvn og sover uroligt, hvis jeg er helt høj på sukker ;)

Så for mig giver det slet ikke mening at tale om sundhed, uden at tale om søvn. Mental sundhed, såvel som den fysiske. For hjernen er mere klar og effektiv, når den har fået lov at hvile og kroppen restituerer og genopbygger netop under søvnen. Man kan smøre sig i alskens dyre cremer, men intet skønhedsprodukt er så effektiv (og ganske gratis endda) som at sove nok. Desværre fungerer det også den anden vej. Og selvom det også går ud over indersiden, så er det ydersiden som kroppen nedprioriterer først, hvis du sover for lidt.

Så vi skal have søvn nok. Det varierer fra person til person, hvad nok er. Men for langt de fleste er det 7-9 timer. Måske du kan klare dig med mindre. Men er det godt nok? At klare sig? Du kan også klare dig med 3 glas væske om dagen eller ganske lidt mad, men derfor er det jo heller ikke godt nok. Giv dig selv det bedste og pas godt på dig, dit hovede og din krop.

Søvn er også noget, der helst skal foregå så regelmæssigt som muligt. ‘Søvnbulimi’ hvor man ‘oversover’ i weekenden, for så at ‘kaste det hele op’ ved at sove alt for lidt i hverdagene, er altså ikke vejen frem. Det skal være 7-9 timer hver nat. Ja, ja den svipser selvfølgelig af og til, men fred være med det. Ligesom med kosten kan man stræbe efter 80/20 eller 90/10, hvis man er rigtig artig.

Altså at man som minimum sørger for at få sovet nok 8 eller 9 ud af 10 dage.

Mediedronningen Ariana Huffington (der har skrevet en ret genial bog om søvn, The Sleep Revolution) har til spørsgmålet om, hvornår hun står op, svaret: “Altid præcis 8 timer efter jeg har lagt mig til at sove.” Se det er kompromisløst og at tage sin søvn alvorligt :)

Og ligesom sidst jeg skrev om søvn, så er jeg helt med på, at det er salt i såret til de af jer, der har små børn. Det er bestemt ikke ment som en reprimande til jer. Er helt bevidst om, at der er nogle små røvere, der er herre over jeres søvn, mere end I selv er. Håber I sover godt og længe igen snart :)

Nej, det er snarere møntet på de af os, der måske liiiiige arbejder lidt for længe, ser fjernsyn lidt for længe, er ude lidt for længe, ligger og kigger i telefon lidt for længe osv. osv. osv. For helt ærligt, så er der ikke særligt meget der er din nattesøvn værd. Altså lige bortset fra nyforelskelse og nyfødte. Så skrup i seng og mærk (forhåbentlig) hvor stor forskel regelmæssig og tilstrækkelig søvn gør.

Det kan næsten føles som at få flere timer i døgnet, når man er frisk, effektiv og veloplagt fremfor at være en zombie, der kører på pumperne.

Sov godt ♥

Ps. Første del af ‘bootcampen’ om min træning her (samt update på den del her) og anden del om min kost her (plus update her).

Skriv en kommentar

9 Kommentarer

      1. Uhh….. det vil jeg også gerne vide lidt mere om :0)
        Har kikket på puden af flere omgange men har aldrig fået det købt

    1. Hej Susanne og Lena, jeg har den lille og er SÅ glad for den. Har den ofte med på rejser også. Men ønsker mig faktisk den store, så skal man bare have én ville jeg umiddelbart gå med den store. Den lille ligger jeg ovenpå min sædvanlige hovedpude og dens facon gør så, at ens ansigt ikke rører puden. På den måde undgår man 1. at puden/betrækket ‘suger’ ens creme og 2. at man få tryk og folder i ansigtet fra puden. Virkelig smart især hvis man ofte sover på siden. Klem Emily